Avatar billede Daniel1807 Nybegynder
18. oktober 2011 - 18:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

problemer med fjernadgangs til NAS d-link dns-320

Hej.
Jeg har fornyligt invisteret i en NAS - dns-320 - og vil gerne få adgang til den over internettet, men jeg kan ikke finde ud af det.
jeg har oprettet en ddns konto på dyn-dns og indstillet min nas til denne. jeg har også åbnet port 80 på min router.

når jeg skriver mit host name i adressefeltet sender den mig til en side fra telelet a/s : http://172.16.0.1/access.php.

hvad er årsagen til at jeg ikke kan få adgang til nas'en og hvordan får jeg adgang?
Avatar billede chalde Seniormester
18. oktober 2011 - 20:06 #1
Det tyder på at dyndns virker så.
Problemet er dog bare, at du tester fra indersiden af din router. Det betyder at den vil sende din port 80 forespørgsel til routeren, og ikke din NAS idet forespørgsel ikke kommer udefra.

Dvs. at routeren vil returnere sit interface idet dette hostes på port 80 og den idet der ikke NAT'es internt.
Tester du udefra vil du med al sandsynlighed (såfremt dit portforward er korrekt) blive sendt videre til din NAS, idet routeren ved at forespørgsler udefra mod port 80 skal sendes til din NAS.

Men du kan teste om du har åbnet korrekt på:
http://canyouseeme.org/

Få evt. en ven eller anden til at teste om de kan fange din NAS via din dyndnsadresse.
Avatar billede Daniel1807 Nybegynder
18. oktober 2011 - 21:16 #2
Hej chalde.
Det er efterhånden et par dage siden at jeg satte systemet op og jeg har derfor selv prøvet fra andre netværk(bl.a. hos mine forældre) at få adgang, men det virker stadig ikke.

når jeg forsøger hjemmefra kommer jeg som sagt ind på den der forbandede side fra telelet som jeg ikke kender en sk#d til.

jeg teste det link du skrev om og den sagde:
Success: I can see your service on 91.100.xx.xx on port (80)
Your ISP is not blocking port 80

så jeg går udfra at det er i orden.

jeg har desuden fundet en video på nettet der viser hvordan man sætter systemet op på min nas og i videoen kan han selv på sit hjemmenetværk benytte host name'et til at få adgang. så det burde vel også virke når jeg er hjemme.
Avatar billede chalde Seniormester
18. oktober 2011 - 21:29 #3
Som sagt så vil det ikke virke hjemmefra da NAT/portforwards kun fungerer eksternt.
Men det tyder på at noget ikke er sat korrekt op, eller at din ddns ikke var gået korrekt igennem endnu da du testede.
Har du givet NASen fast IP på netværket?
Det er, som du kan fornemme, svært at fejlsøge uden at have en ekstern adgang.
Har du en mobil med internetadgang (ikke gennem wifi/lokalnet)?
Avatar billede Daniel1807 Nybegynder
18. oktober 2011 - 21:52 #4
jeg har indstillet inde på nas'en således at den er DHCP client
og routeren er DHCP server.

på routeren har jeg reserveret en specific ip-adresse til nas'en så den får den samme lokale ip adresse (192.168.1.2) hver gang den er på  netværket.
ja jeg har en mobil der kan gå på nettet(ikke via wifi) og den kan heller ikke komme på.
Avatar billede Daniel1807 Nybegynder
17. december 2011 - 11:17 #5
ss