Avatar billede Unicco Nybegynder
17. oktober 2011 - 18:48 Der er 1 løsning

VLOOKUP

Hej Eksperter,

(Sheet1)
A1 "Antal:" B1 "Beskrivelse:"
A2 10      B2 Varer 1

(Sheet 2)
A1: Varer 1 B1: (Hvis fundet i faktura, skriv antal her)
A2: Varer 2 B2: (Hvis fundet i faktura, skriv antal her)
A3: osv.osv.osv.

I Sheet1 har jeg en faktura, hvori brugeren skriver antal, beskrivelse, enhedspris.

Jeg har i Sheet2!A1:A30 en lang række varer, og ønsker at VLOOKUP, skal se om "Varer 1" findes i Sheet1, og hvis ja, skal den skrive antal i B1/B2 osv. (Sheet2)

=VLOOKUP retunere mig bare med en N/A værdi, hvad gør jeg forkert?
Avatar billede dr-data Nybegynder
17. oktober 2011 - 19:01 #1
VLOOKUP Kræver at værdier der slås op findes i den første kollonne, i den tabel der slås op i, derfor er det nødvendigt at bytte om på Antal og Beskrivelse, og dermed "Varer 1" og "10".

Så vil vlookup herfra kunne finde det korrekte antal, hvis varen findes i sheet 1, ellers vil den alligevel komme frem med N/A.

Derfor er det nødvendigt at undersøge om opslaget vil give værdien N/A (~Not Available), og i så fald sætte antal til 0.

Du kan se hvad jeg mener her:
=IF(ISNA(VLOOKUP($A1;Sheet1!A:B;2;FALSE));0;VLOOKUP($A1;Sheet1!A:B;2;FALSE))

Kort forklaret skal den læses som "IF(N/A,0,VLOOKUP)", hvis værdien er N/A, skal der skrives 0, ellers skal vi bruge værdien fra vlookup.

/dr-data