Avatar billede madseksperten Nybegynder
17. oktober 2011 - 16:35 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

forklaring på joomla

Hejsa.

Jeg bliver altså nød til lige at have en forklaring på hvordan joomla egentligt fungerer.

Jeg har downloadet det for sjovt, for at prøve det af. Jeg har sat databaser og det hele op, så det spiller sammen med min server synology ds209.

Jeg har eks downloadet nogle joomla templates og prøvet at hive dem ind i joomla, men hvad er det man kan med dem. Man kan ikke se nogen preview nogen steder. Man downloader en template, men man kan ikke se hvordan templaten rent faktisk ser ud. Kan man manage flere forskellige templates inde under template manager, altså så man adminstrer flere forskellige hjemmesider med template på 'en gang?

Hvordan udgiver jeg selve templaten på min server?

Håber i kan hjælpe med disse spørgsmål
Mvh Mads
Avatar billede Rosenborg Praktikant
17. oktober 2011 - 16:48 #1
Joomla er en af de mest open source brugte CMS systemer idag. Hvis du kender til google vil du få meget information netop om dette emne.

Prøv at søge først, jeg er sikker på at du vil kunne finde noget..

Fortsat god dag.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
17. oktober 2011 - 17:17 #2
Der er en grund til at eksperten eksisterer. Det er bla. fordi folk kan spørge om spørgsmål, som andre mennesker der lever i denne verden kan hjælpe med at besvare. Det kan godt være din verden og viden er baseret på google, men det er min ikke.

Jeg bruger eksperten for at få et andet menneske til at formulere et svar til mig, og ikke for at få at vide at der er noget der hedder google som eksisterer. Derfor ignoreres dit svar fuldstændig.

Mvh Mads
Avatar billede skau Nybegynder
17. oktober 2011 - 17:42 #3
Joomla er et CMS system (Content Management system) - det betyder at du har et framework der holder styr på udseende og funktionalitet og kan koncentrere dig om indhold.
Joomla fungerer ved at alt du laver er artikler - disse kan så vises på hjemmesiden.
Templates er en beskrivelse af, hvorledes siderne skal se ud (farvevalg, faste billeder, menuer mm).

For at give dig mulighed for at kunne andet og mere end at vise artikler, er der til joomla et stort bibliotek af udvidelser (kaldet extensions) her kan man finde alt lige fra gæstebøger over galleri software til hele e-handelsløsninger.

Joomla er inddelt i 2 dele - selve siden og så administration af dit site - under administration kan du styre hvordan alt virker (også kaldet backend) og på selve siden kan man se indholdet (frontend)

Der er i joomla en brugerstyring der gør, at udvalgte brugere kan skrive artikler direkte på hjemmesiden, og hvis du logger ind kan man redigere direkte i indholdet.

Som du kan se er jeg ikke gået i dybden da der er et hav af ting man kan tale om - men basalt set er Joomla et framework med moduler som kan hjælpe dig med at holde en hjemmeside gående uden du skal programmere en eneste linie
Avatar billede mortenbn Nybegynder
22. oktober 2011 - 21:02 #4
Hej Mads

Jeg skal gerne forsøge at give et svar mht. templates.

Når du er logget i "backenden" - dinside.dk/administrator, kan du installere og administrere dine templates

NB: Menuerne varierer lidt efter version, jeg gætter på at du har 1.7.x

1. Installation

Gå i Udvidelser - Udvidelser - Upload pakke
Angiv den Zip-fil du har downloadet. Den uploades og udpakkes automatisk.

2. Aktivere template

Gå Udvidelser - skabeloner

Marker den nye template og klik stjernen - Sæt til standard

Genindlæs dinside.dk

Håber at det hjalp dig på vej. Jeg har arbejdet med Joomla i 6 år nu, og er meget begejstret for det.

Alternativt prøv det officielle Joomla forum http://forum.joomla.org

Mvh Morten

PS: Tjek http://extensions.joomla.org/ for alle de komponenter som fås til Joomla - der findes en til næsten ethvert behov
Avatar billede mortenbn Nybegynder
22. oktober 2011 - 21:04 #5
PS: Tjek http://www.joomlatutorials.dk/ for en masse undervisning
Avatar billede madseksperten Nybegynder
25. oktober 2011 - 20:29 #6
Hejsa Mortenbn & Skau.

Mange tak for de fyldestgørende spørgsmål, de har hjulpet rigtig meget.

Mvh Mads