Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2011 - 12:32 Der er 2 kommentarer

Hvordan får en Netgear ReadyNAS Duo til at fungere med RAID 0/stripes?

Hej,

Jeg vil gerne kunne benytte begge mine 2 TB harddiske i min NAS (Netgear ReadyNAS Duo), men det ser ud til at kun det ene drev  benyttes. Jeg ved at der kan benyttes noget Netgear kalder X-RAID som lagringsmetode, hvor den ene af de to diske spejles på den anden. Det er det den, gør som standard.

Men jeg kunne godt lide at vide at om det er muligt at benytte de fulde 4 TB gennem RAID 0/Stripes eller hvad nu man kan benytte. Er det muligt at benytte begge diske på denne NAS uden redundans i form af spejling? Og i så fald hvordan gør man det?

Jeg ved godt at uden spejling er der en risiko for at miste data, men jeg er ved at have brugt en hel disk på 2 TB (97%) og kunne ønske mig mere plads. Det letteste ville være, hvis man kunne benytte det andet drev også til lagring uden spejling.

Jeg ser frem til svar fra jer kloge hoveder herinde!

Jannick
Avatar billede juleulven Nybegynder
16. oktober 2011 - 14:04 #1
som jeg læser manualen er du tvunget til, at køre med X-raid.
dvs isætter du 2 diske laver den en automatisk RAID 1 (mirror).

dvs 1 x 1tb disk = 1 tb lager plads
tilføj 1tb disk så bliver der automatisk oprettet et "mirror"

skulle du så montere en 2tb istedet for den ene 1tb laver den "bare" et mirror på 2tb disken men stadig med 1tb lagerplads

udskifter du derefter den sidste 1tb til en 2tb får en en samlet 2tb lagerplads der er spejlet.

ingen steder i manualen kan jeg se den kan køre med RAID0 (stripe)

så jeg tror desværre ikke du har særlig mange udvidelses muligheder...
Avatar billede frankhebo Nybegynder
17. oktober 2011 - 16:39 #2
Hej Jannick,

Du kan godt få RAID0 på Duo'en. Læs her:
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=22216

NB: Det kræver en factory reset - så du mister ALLE data på diskene!!

God fornøjelse. Iøvrigt et godt forum at kende til som ReadyNAS bruger.