Avatar billede mr-fedtmule Praktikant
09. oktober 2011 - 23:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adword - hvorfor bruge et firma til det?

Er der noget et proff firma kan gøre i adword som man ikke selv kan?

Jeg bliver jævnligt ringet op af sælgere fra forskellige firmaer som siger de kan gøre mine adword bedre. Men de tager jo selvfølgelig noget for det, og er det ikke bedre at bruge de penge på mine søgeord?

Er det ikke blot et spg. om at finde de rette søgeord og sætte en pris på dem?
Kan et proff. firma gøre det bedre, og hvad kan de i så fald gøre?

Jeg har selv i et par år lavet Adword, men skal jeg troo på at de kan få mere ud af 10.000 i mdr. end jeg selv?

Ærlige svar tak - ikke sælger svar :-)
Avatar billede isbjerg Nybegynder
10. oktober 2011 - 07:05 #1
Nu er jeg ikke selv den helt store ekspert på området, men jeg ved at at de gode firmaer der tilbyder søgemaskineoptimering ikke kun kigger på adwords.
De ser også på din hjemmeside for at se om der er noget der kan optimeres som fx at meta-tags passer til det indhold der er på siden. Og vejleder i brug af sociale medier.

Selvfølgelig ser de også på brugen af adwords for at sørge for at dit søgeresultat kommer op på første side når man søger og ser på om man der er nogle af de adwords man ikke har brug for mere, når man er kommet op i toppen af resultatet.
Avatar billede keysersoze Guru
10. oktober 2011 - 07:57 #2
Firmaerne gør ingenting du ikke selv kan - men lidt som hvis dit kæledyr har syg eller du skal have lavet el/vvs, så findes der folk der er bedre til at håndtere de opgaver end du højst sandsynligt selv er.

Udover at finde søgeord og pris handler det fx også om analyse af hvilke ord der kan betale sig i forhold til om de giver salg eller kun besøg etc.

Finder du det rigtige firma kan det i den grad ses på resultaterne - men er du uheldig vil det kun kunne ses på dine udgifter, så tag evt et besøg forbi amino.dk, hvor du nok kan finde flere med gode som dårlige erfaringer samt nogle "sælgere", der vil forklare nærmere.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. oktober 2011 - 08:57 #3
Du kan sagtens og med fornuft bruge firmaer til Adwords, også på en sådan måde at det faktisk kan betale sig.

Det handler om hvad din kompetance er og om du skal bruge din energi på det der er dit forretningsområde eller du skal begynde at bruge din energi på søgemaskineoptimering og Adwords.

Det er korrekt at du sagtens selv kan, hvis du har tiden til at sætte dig ind i hvad der skal til. Ligesom du i princppet kan alt muligt andet. Hvis du vil gøre alt selv ender du med at gøre alt halvt og det kan ikke betale sig.

Du bør se på hvor du tjener dine penge og så koncentrere dig her og er adwords ikke inden for din kernekompetance, bør du overveje om ikke det kan betale sig at invistere her så du kan få flere kunder ind der hvor din kerne kompetance ligger
Avatar billede Wally73 Mester
10. oktober 2011 - 10:52 #4
AdWords er meget med statistikker over hvad folk rent faktisk søger på og hvilke ord der kan få dig skilt ud af mængden og højere op i søgeresultatet.

Det kræver en del viden og forståelse for hvordan søgemaskinerne fungerer og hvordan folk anvender internettet, så det er ikke helt let at gøre det godt selv.

Dine AdWords er formentligt ok, men nok ikke de bedste.
Spørgsmålet er om det kan betale sig at få et eksternt firma til at ændre noget, da ændringen ofte vil resultere i nogle procenter flere besøgende, men hvis man kun har 10 besøgende om måneden, så er 1 ekstra altså ikke ramt.
Har man flere tusindene så kan det godt være at det kunne give noget.

Hvis jeg skulle investere i AdWords, så ville jeg nok først selv forsøge og så derefter måske hyre et firma til det, hvor prisen måske i stedet for at være fast skulle afhænge af hvor stor ændringen var, f.eks. i gengangere, nye unikke brugere, køb på siden osv.

Det kræver noget arbejde at lave disse cost-benefit analyser, men det er den eneste måde at få noget pålideligt at basere sin beslutning.
Avatar billede JakobBJensen Nybegynder
12. oktober 2011 - 15:52 #5
Disclaimer: Jeg arbejder selv i branchen. Jeg skal dog nok holde mig til et sagligt svar.

Meget overordnet kan det siges, at jo bedre din konto er sat op, des mere får du for de penge, du betaler Google. Hvis din konto kan optimeres tilstrækkeligt, vil du kunne spare et beløb, der er større end din udgift til ekstern hjælp.

I praksis vil en professionel typisk kunne gøre følgende:

- eliminere uprofitable søgeord, der ikke resulterer i konverteringer
- optimere annoncetekster (højere CTR og dermed lavere klikpriser)
- strukturere kontoen (større relevans og dermed lavere klikpriser)
- bruge budgettet på de mest fordelagtige netværk/devices/tidspunkter/sprog m.m. (flere konverteringer for de samme penge)
- forbedre konverteringsfrekvensen (flere konverteringer for de samme penge)

Om det vil være profitabelt for dig at betale et firma afhænger selvfølgelig af, hvor godt din konto er sat op - og hvilket firma du i givet fald vælger.