Avatar billede janemil Nybegynder
09. oktober 2011 - 10:23 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Crash - redde data

Har en bærbar med Windows 7 64 bit
Den kørte lidt sløvt og pludselig en dag kunne den ikke finde Windows ved opstart.
Nå det sker. Desværre har jeg været dum og lagt en masse filer på disken uden backup.

Har er usb kit som passer til disken.

Men sætter jeg disken i min Windows xp maskine kan den ikke se disken.

Skyldes det mon disken er helt død eller er det fordi xp ikke kan se sådan en disk?

Xp maskinen står på min job, så evt test laves først der.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2011 - 11:12 #1
hvis disken er gået og ikke kan køre kan den jo ikke ses

man bruger så det tricks hvis harddsiken kan spinne at sætte den til sandberg usb all in one og sætte usb stikket i en anden maskine og så hive det ud man skal bruge

http://www.sandberg.it/da-dk/product/USB-All-In-1-Hard-Disk-Link

du kan også hente hirens og prøve nogle af alle de programmer der ligger på den  - DET ER MANGE

http://www.hiren.info/pages/bootcd

muligvis eller prøv nogle af dem der ligger under

MBR (Master Boot Record) Tools

det kan jo bare være en filtabel på harddisken den ikke kan bruge mere

en kan harddisken ikke spinne og det kan du høre ved at lægge øret til den
er der ikke noget at gøre
så skal man til en prof der tager skiven ud af drevet og sætter i en anden og henter det ud - det de prof gør men det er lidt dyrt

lad os starte der

m.v.h
Avatar billede bobske Nybegynder
09. oktober 2011 - 14:20 #2
Hvis harddisken spinner og ikke siger mærkelige lyde burde du kunne se den:
1) Prøv at sætte den i en USB-port bag pc'en og ikke i den foran.
2) Gør det i den rækkefølge at du først tilslutter harddisk, derefter tænder for strømmen.
3) Tryk på Start -> Højreklik på 'Denne Computer' -> Manage -> Kig under Disk Management og se om den får øje på noget. Hvis der fx. er en ukendt disk med et spørgsmålstegn så er der signal igennem, og så skal du "bare" finde et godt recovery program derude. Men det kan vi tag hvis du kommer så langt.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2011 - 19:18 #3
Download / brænd og boot op på KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.iso og se så omdu ikke kan se din disk og data
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2011 - 22:20 #4
http://bjergs.net/puppy_live.html

Hvis du ikke ønsker at tage harddisken ud, syntes jeg der er en god mulighed med Puppy Linux.

Har ikke testdisk spm knoppix har
Avatar billede janemil Nybegynder
14. oktober 2011 - 10:14 #5
Så er jeg noget længere efter bobskes forklaring
http://www.abandon.dk/screen.jpg

Dog kan jeg ikke rigtig finde ud af at få disken åben. Men det ser da ud til den lever.

Det er disk 1 på billedet
Avatar billede janemil Nybegynder
14. oktober 2011 - 10:15 #6
Avatar billede janemil Nybegynder
14. oktober 2011 - 11:29 #7
Dette program kan se disken osv

Men der er ikke nogen partion sider den

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Er det klogt at tilføje det? Målet er at få min filer igen. Er egentligt ligeglad med selve disken.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2011 - 12:25 #8
Det er fordi du har mistet din filtabel, den gendanner du med TESTDISK som er en integreret del af KNOPPIX derfor mit forslag #3
Avatar billede janemil Nybegynder
14. oktober 2011 - 12:31 #9
Kan du fortælle hvordan dette gøres uden filtab?

pt laver den det store scan for partioner.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2011 - 13:21 #10
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Hvis du pt. kører TESTDISK fra Windows uden at den finder partitioner så prøv i stedet at køre PHOTOREC som ligger i samme program - hvis PHOTOREC ikke finder data er løbet kørt
Avatar billede janemil Nybegynder
17. oktober 2011 - 11:31 #11
Nå æv.

Ligger du svar helgec?

Køre den til ibas.dk i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2011 - 14:45 #12
Ibas er en meget dyr løsning - hvis det billede du linker til i #5 er korrekt har jeg meget svært ved at forstå at du ikke kan se og redde dine data.
Valget er naturligvis dit, men du er velkommen til at ringe til mig så skal jeg forsøge at guide dig - mit tlf. nr. er 64 64 77 62
Avatar billede janemil Nybegynder
17. oktober 2011 - 14:59 #13
Du skal have mange tak for dit generøse tilbud. Men har givet op på det.

Lig gerne svar - du har fortjent points.
Avatar billede janemil Nybegynder
27. december 2011 - 14:16 #14
Reddet af Ibas.dk

98% af data.

7100kr incl medie til transport.