Avatar billede Toranaga-Sama Nybegynder
07. oktober 2011 - 15:05 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skifte HDD på en bærbar ud med en SSD

Hej

Jeg skal skifte min HDD ud på min laptop til en SSD.

Jeg læste så på PC World en artikel om programmet "Easeus Partition Master" der kan kopiere hele disken fra over så man ikke skal geninstallere Windows m.m.

Men det kan man jo kun hvis (Går jeg ud fra) hvis begge diske sidder i samme computer samtidigt ....

Nogen ideer til hvordan jeg nemmest får skiftet disken ud ?
Avatar billede thov Forsker
07. oktober 2011 - 15:22 #1
Du kan klone med SSD'en i et USB kabinet.

Eller:
1. Gemme et image af den oprindelige disk på en ekstern disk.
2. Erstatte oprindelig disk med SSD'en.
3. Boote på Easeus' bootCD.
4. Overføre image fra ekstern disk til SSD'en.
Avatar billede Toranaga-Sama Nybegynder
07. oktober 2011 - 15:42 #2
Ja det er selvfølgelig rigtigt men begge løsninger kræver jeg køber et eller andet, enten et usb kabinet eller pro udgaven af Easeus.

Men jeg kan ikke selv lige se nogen andre muligheder.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. oktober 2011 - 15:47 #3
med
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
til 150kr +
http://www.paragon-software.com/da/home/migrate-OS-to-SSD/
til 15€
eller bare installere alt forfra - du vælger selv, om det er 300kr værd.
Avatar billede Toranaga-Sama Nybegynder
07. oktober 2011 - 16:01 #4
-> Claes57

- Jeg tror du/i har ret i at der må sådan en adapter til.

Programmet er dog i samme skuffe som easeus der er gratis (udtagen en boot cd del).

Tror jeg ender med at må købe en usb dock, så kan jeg også bruges den gamle disk som eksternt lager.
Avatar billede thov Forsker
07. oktober 2011 - 16:14 #5
USB kabinetter kan man aldrig få nok af :-)
Hvergang jeg opgraderer diske, tager jeg et tomt kabinet med, til den disk som blev for lille.
Det er blevet til 8-9 stykker efterhånden...
Avatar billede claes57 Ekspert
07. oktober 2011 - 16:15 #6
ok - så sæt først ssd'en i det eksterne kabinet - kør image over - og byt så om på de to diske (i hvert fald kan paragon så klare sig på en genstart, men uden boot-cd)
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. oktober 2011 - 16:48 #7
Som thov skriver USB kabinetter kan man aldrig få nok af
men det er sjældent at du får brug for den som Claes henviser til
køb sådan en http://kortlink.dk/bj-trading/9e59 jeg har selv mange både til ATA og SATA.
Avatar billede Toranaga-Sama Nybegynder
10. oktober 2011 - 09:57 #8
Jeg takker for indput og finder et kabinet til disken, og så må jeg kaste mig ud i det :-)
Avatar billede Toranaga-Sama Nybegynder
10. oktober 2011 - 09:58 #9
PS THOV du var først med dette svar hvis altså du lige laver et svar :-)
Avatar billede thov Forsker
11. oktober 2011 - 01:50 #10
Svar kommer her :-)