Avatar billede hatten81 Nybegynder
06. oktober 2011 - 09:38 Der er 3 kommentarer

Database problemer i Navision

Hej

Arbejder i et støre firma hvor vi køre Navision 3,0 (4.0 SP3) og Native Database  med omkirng 50-60 bruger.

Vi har store problemer med at den låser for hinanden og systemet står og spære og ingen kan arbejde, med mund huggeri til hinanden til følge,

vil et skift til SQL løse vores problemer ? ?

MVH
Kasper
Avatar billede jjam Juniormester
06. oktober 2011 - 14:47 #1
Lytter-
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2011 - 07:14 #2
Native låser et helt kartotek ad gangen, hvor SQL kan nøjes med at låse de poster der skal opdateres. Så SQL vil løse nogle af problemerne med låsning.

Man skal også være opmærksom på opbygning af kontoplan. Hvis der er 2 brugere der skal bogfør på samme konto, vil de begge skulle opdatere den samme FinSaldi post og der med er der risiko for lås.

Så hvis man bruger meget få varegrupper, kreditorgruppe og debitorgrupper, vil man få meget få finanskonti, som alle faktureringer skal bruge.
Avatar billede zahi Nybegynder
11. maj 2012 - 12:06 #3
Hej hatten81

Jeg har den samme problem hvor jeg har også 25 kasse brugerer og man oplever at man skal vente ved kasse i nogle minutter for system bliver låst af en anden bruger.

Har du løst problemet og hvordan har du gjort det?