Avatar billede Nicolain-e Nybegynder
03. oktober 2011 - 19:50 Der er 4 kommentarer

Gammel Øl, Farligt?

Hej,                                                    01/10-11

Jeg var til fest lørdag, og så hele natten. Jeg indtog en del alkohol, og deriblandt 2 øl der havde sidte salgsdato xx/xx-06. Hva sker der med sådan noget i min krop, altså er det farligt osv.

Vil gerne have svar snarest.

MVH

Nicolai N-E
Avatar billede vejmand Juniormester
03. oktober 2011 - 19:54 #1
Sidste salgsdato er en EU-bestemmelse, og angiver hvor længe en øl smager som da den blev brygget. Dette betyder dog ikke at man skal smide gammelt øl væk. I Belgien forærer man ligefrem gammelt øl væk i gave.

Sakset herfra: http://www.ale.dk/index.php?id=2488
Avatar billede Wally73 Mester
03. oktober 2011 - 19:57 #2
Øl har så mange stoffer i sig at hvis den bliver gammel, så vil det lynhurtigt udvikle sig i flasken og så kan du smage det.

Normalt bliver øllen tyk i konsistensen og smagen kan virke gæret.
Du vil hurtigt opdage dette når du får den i din mund.

Det er nok mere den samlede mængde af alkohol du skal bekymre dig om end den to øl med overskreden salgsdato.

Husk også at sidste salgsdato er sat ret så konservativt, således at øllen praktisk talt aldrig når at blive for gammel inden denne dato, da folk så kan kræve den byttet.
Dette betyder at det kan er de mest uheldige tilfælde der kan blive dårlige inden sidste salgsdato og den normale øl kan holde sig i flere måneder uden  problemer.
Står den en øl med en rimeligt ensartet temperatur og mørkt, så snakker vi år i stedet for.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. oktober 2011 - 20:58 #3
Jeg drikker gerne øl, der er adskellige år for gammelt. Jeg bruger den regel, jeg engang fik andetsteds fra - smager øllet dårligt, så lad være med at drikke det. Smager det alt andet end dårligt, kan det sagtens drikkes :-)
Avatar billede fisk7aal Nybegynder
11. oktober 2011 - 23:45 #4
Hvis en øl er gæret, min erfaring går på "Harboe ren pilsner" skummer den over med det samme når du åbner den (selv om du ikke har rystet den)

Alkoholprocenten har en del at sige for holdbarheden (ikke at forveksle med sidste salgs dato)

Andre ting der spiller en betydelig rolle er om den har ligget mørkt og koldt, er dette tilfældet kan en stærk øl holde sig meget længe.