Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
27. september 2011 - 16:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Netværksharddisk til Mac

Hey eksperter!

Jeg leder efter en netværksharddisk der skal kunne fungere på min Mac med Lion. Jeg aner selv meget lidt om dem, og tænkte derfor at der måtte være nogle kloge hoveder herinde.

Jeg tænker at den både skal bruges til fildeling blandt husets computere, som backuplager og til streaming fra f.eks. PS3. Jeg ved dog ikke om det er bedst at få én med HDMI udgang direkte til TV'et, eller om det fungerer fint nok at streame over PS3'en.

Er det muligt at have en harddisk der både har Time Machine, men som også kan bruges til fildeling - eller optager TM hele harddisken?

Det skal gerne være i prisklassen under 1000,- eller omkring.
Nogle der har gode erfaringer - og kender nogle gode?

- Kenneth
Avatar billede chalde Seniormester
27. september 2011 - 17:56 #1
Husk på at du ofte får hvad du betaler for.
En NAS til 1000kr og derunder (især hvis det er med disk) vil ikke give voldsomt mange muligheder (både funktionsmæssigt og hastighedsmæssigt).
Dertil er det de færreste der har indbygget mediecenter, og ellers er der igen tænkt mere på den ene del end den anden.

Personligt ville jeg nok hæve budgettet en anelse og holde det til en NAS og tænke mediecenter ind alene ved siden af.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
27. september 2011 - 20:21 #2
Avatar billede chalde Seniormester
27. september 2011 - 20:37 #3
Hvis du ønsker muligheder, så er Synology'en klart at foretrække.
De ligger på toppen hvad angår potentiale, og kommer hele tiden med nye udvidelser til firmwaren/styresystemet.
Se evt: http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=dan
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
27. september 2011 - 21:17 #4
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
29. september 2011 - 10:37 #5
Det jeg ønsker helt konkret er:

1. Automatisk backup af mine filer fra diverse pc'er/mac'er.
2. Dele filer, billeder og musik på netværket.
3. Afspilning af film gennem HDMI.

Så altså en backupløsning, datalager og mediecenter. Kan det fås i én samlet løsning - og uden det suger alverdens strøm og larmer?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
02. oktober 2011 - 19:29 #6
Hejsa
Jeg vil også klart anbefale Synology - det er god kvalitet med jævnlige firmaware-opdateringer.
De to første punkter er intet problem, men det 3. punkt tror jeg du skal lede længe efter - måske skulle du kombinere en NAS med en medie-afspiller som fx WD TV. Jeg vil klart anbefale dig at køre streaming over kablet netværk hvis det er muligt.
Du vil fortryde hvis du ikke køber en NAS med 2 diske og så køre "spejling" så dine data ligger på begge diske. Det er sgu træls hvis du lægger ALLE dine dyrebare data over på en samlet disk på NAS hvis disken står af - det er du ude over hvis du kører "spejling" eller RAID 0 tror jeg nok det hedder under opsætningen.
Avatar billede KennethDanielsen Nybegynder
16. november 2011 - 15:15 #7
Mange tak - send gerne et svar :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
16. november 2011 - 16:25 #8
Svar