Avatar billede primestar Nybegynder
27. september 2011 - 15:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvordan udregner jeg meget et billede fylder?

Hej,

Jeg sidder og skriver om billedekomprimering, pilotprojekt på IT-diplom ingeniør.

Jeg har læst en masse omkring GIF og vil nu gerne kunne beregne størrelse af et GIF billede bare ud fra hvor stor det er i opløsning.

MINE TANKER...:

Jeg har forstået at GIF reducere alle farverne i et givet billede ned til 8bit = 256 farver.

De 256 farver lægges ind i en tabel (Ordbogen/"farvekataloget")

Hver farve fylder 3 bytes. 256 * 3 = 768 bytes for farve tabellen.

Et billede med fx. 1920*1280px = 2457600 pixels

Alle pixels i GIF'en har en slags pointer der peger over på pixelens farve i tabellen, denne pointer fylder 1 byte!

2457600 pixels * 1 byte = 2457600 bytes

De to lægges sammen og man har billedet størrelse data masse mæssigt?

768 + 2457600 = 2458368 bytes / 1000 = 2458.368 KB ≈ 2,3MB ?

Nogen der har en anden måde? For dette passer ikke på det billede jeg har lavet eksempelet ud fra. Det billede jeg har liggende fylder nemlig kun 463311 bytes (DOG ved hårdreste GIF komprimering Photoshop kan lave)

Med venlig hilsen
Juri
Avatar billede primestar Nybegynder
27. september 2011 - 15:17 #1
Hov!

Der gik noget galt i tegnsætningen i facit linien,
der skulle have været et approximately symbol før 2,3MB ?
Avatar billede Wally73 Mester
27. september 2011 - 15:49 #2
Så snart der kommer komprimering ind i billedet bliver det umuligt at beregne, da komprimeringen afhænger af kompositionen af billedet.
Et helt sort billede fylder langt mindre end et billede, hvor hver pixel er en tilfældig farve.

Din formel passer nok inden komprimeringen.
Avatar billede primestar Nybegynder
28. september 2011 - 13:35 #3
#2 Ja okay, har selv også tænkt det nok ikke lige var sådan til :P Men tak for dit input! Ha en god dag allesammen.