Avatar billede kris75 Mester
25. september 2011 - 12:48 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Powerbook går i dvale under brug

Hej
Jeg har en ældre Mac Powerbook G4, som engang imellem går i dvale mens jeg bruger den. Jeg har prøvet at ændre diverse indstillinger, samt at prøve at fremprovokere hvornår fejlen sker. Ved ikke om det kan være en hardware fejl?!?
Er der andre der har prøvet lignende og ved hvad der skal gøres?
På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2011 - 16:42 #1
formaterer din mac

har du ikke en cd dvd  med mac os x mac er DMG filer :-)

eller gå ind  på macforum  http://www.macforum.dk/forum/showthread.php?t=5445
Avatar billede kris75 Mester
27. september 2011 - 12:04 #2
Har formateret den for nyligt og lagt ac Os X på igen. Hvad tænker du problemet kunne være? Skal jeg prøve at gøre det igen?
Avatar billede kjeldsted Novice
28. september 2011 - 19:49 #3
Hm. Det kunne jo godt lyde som en hardware fejl. Umiddelbart kan den jo have flere forskellige grunde til at lukke uventet ned.

Er det "normal dvale" (hvor den bare straks sover og vågner med det samme igen) eller "sikker dvale" (hvor den først skriver al fra RAM til harddisk, og derved er noget tid om at starte op igen).
Avatar billede kris75 Mester
29. september 2011 - 08:01 #4
Det tager lidt tid for den at vågne op igen og så kan den gå i dvale med det samme igen. Jeg har nu oplevet et par gange at den kommer med tre beep når jeg prøver at starte den op. Hvad kan det være?
Avatar billede kjeldsted Novice
29. september 2011 - 10:05 #5
Det lyder næsten som om den ikke er tilfreds med strømniveauet. Jeg formoder du både har prøvet med og uden strømforsyning tilsluttet. Umiddelbart må jeg melde pas og sige at det lyder til der skal en tekniker på til at kikke på det. For der må uden tvivl være en hardware fejl.
Avatar billede kris75 Mester
01. oktober 2011 - 10:17 #7
Tak for de gode links og tilbagemeldinger. Jeg har lagt mærke til at den bliver vildt varm under brug og at den derefter begynder at blive ustabil. Hvordan kan det være at den bliver så varm? Kan varmen have noget at gøre med at den går i dvale?
Avatar billede kjeldsted Novice
01. oktober 2011 - 12:42 #8
Hvis den bliver voldsomt varm (mere end der er normalt for en Mac) kunne det tyde på problemer med blæseren(e). Nu ved jeg ikke om den indeholder én eller to (det er  forskellige fa model til model og kender ikke så voldsomt meget til PowerBook'en). Men du kan jo prøve at undersøge om blæseren(e) kører sådan nogenlunde normalt.
Prøv at hente SMC Fan Controll. Der kan du både se status og også styre hvordan de skal kører.
Avatar billede kris75 Mester
01. oktober 2011 - 14:23 #9
Det dur desværre kun til Intel baserede Mac og det er min ikke :-( Findes der et program man kan teste al hardwaren med?
Avatar billede kjeldsted Novice
01. oktober 2011 - 14:30 #10
Nååå, ja. Hm... Jeg kender kun til SMC Fan Controll og iStat Pro der kan overvåge hastigheden på blæseren. Prøv evt. iStat Pro. Men er ikke sikker på om det vil være det sammen dér.
Avatar billede kris75 Mester
01. oktober 2011 - 15:38 #11
Har lige installeret istat og det siger at Powerbook´en har en temperatur på omkring 60 grader ved almindeligt brug. Synes det er lidt meget....
Mine fans kører med omkring 400-500 rpm. Er det normalt både med temperatur og omdrejningshastighed? Den er varmest fra rammene og op mod skærmen.
Avatar billede kjeldsted Novice
01. oktober 2011 - 15:45 #12
Temperaturen er der bestemt ikke noget i vejen med. Min MacBook Pro ligger mellem 60 og 80 på CPU og køleribber. Dog er 400-500 rpm satme ikke meget. Jeg kender ikke til normalen for en Powerbook G4. Men den gamle MacBook Pro lå på 1800 som minimum og de nyere ligger på min. 2000.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2011 - 15:55 #13
ta blæser ud og styvsu den og set din i igen :-9
Avatar billede kris75 Mester
03. oktober 2011 - 17:19 #14
Jeg har nu overvåget den i et par dage og den bliver ikke meget varmere end nogle og 60 grader, så jeg tror ikke det er problemet...
Synes det virker lidt underligt det her. Var sikker på at det var fordi den blev for varm.
Avatar billede kris75 Mester
03. oktober 2011 - 17:58 #15
Nu siger Istat pro at de 2 fans ikke kører, men jeg kan høre at de kører og powerbooken er under 60 grader varm....

Det virker da om der er et eller andet helt galt...
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2011 - 18:05 #16
kik på #13
Avatar billede kris75 Mester
05. oktober 2011 - 19:35 #17
Det vil jeg prøve i morgen. Har en skrue der ikke er meget tilbage af, så skal lige finde noget værktøj der kan tage den ud ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2011 - 23:31 #18
Avatar billede kris75 Mester
08. oktober 2011 - 09:47 #19
Tak for de "opløftende" link ;-) Jeg tager ud til en kammerat idag, der er elektronik mekaniker. Han vil se på den og se om der kan være en løs forbindelse i den.
Avatar billede kris75 Mester
09. oktober 2011 - 10:03 #20
Så fik jeg den åbnet og kigget igennem og det var en hardware fejl. Inden jeg fik løftet tasteturet mere end 2cm, så var kablet til tastetur og trackpad løst. Det var fastsat med et gult stk tape og det så ikke særligt prof ud. Kablet er nu sat på igennem og ingen gåen i dvale endnu.

Men tak til jer begge for de gode links osv. Det har da givet en del erfaring allerede.
Hvis i begge lige smider et svar, så er der point på vej......
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2011 - 17:48 #21
det var godt at du fik det løs .-9
Avatar billede kris75 Mester
11. oktober 2011 - 18:26 #22
Kjeldsted-> Kommer du også med et svar, så kan i dele i porten :-)
Avatar billede kjeldsted Novice
10. december 2011 - 15:25 #23
Hovsa. Havde aldrig set resten af denne tråd. Min egen MBP gik selv helt død i mellemtiden. Og desuden. Den gule tape, har ikke noget at gøre med om det er professionelt eller ej. Helt præcist hvorfor Apple sætter denne tape på ved jeg faktisk ikke. Men min MBP er i den grad tapet ind i alle stik på LogicBoarded. Men så er det jo også nemmere at se hvor de stik sidder ;)