Avatar billede pstidsen Novice
24. september 2011 - 22:35 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Genopladeligt batteri aflader sig selv

Har et digitalkamera hvor der medfulgte et genopladeligt batteri. Kameraet bliver ikke brugt meget (1-2 gange i måneden) og næsten hver gang kameraet skal bruges er det løbet tør (eller i hvert fald næsten) for strøm. Hvad kan man gøre for at undgå det?
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
24. september 2011 - 22:43 #1
Det kan skyldes at kameraet bruger en smule strøm, mens batterierne sidder i. Prøv at tage batterierne ud efter brug og hold dem et køligt sted. Mærk også efter om batterierne lækker væske for ellers skal du have dem refunderet eller byttet for nye gratis batterier.
Avatar billede kjeldsted Novice
24. september 2011 - 22:44 #2
Gøre som kameraproducenterne anbefaler. Oplad kameraet dagen før det skal bruges.

Eller køb et nyt batteri hvis ikke det holder strøm længe nok.
Avatar billede pstidsen Novice
24. september 2011 - 22:46 #3
batteriet lækker ikke væske.

Jeg lader den lige stå åben et par dage, men tak for kommentarerne begge!
Avatar billede thov Forsker
24. september 2011 - 22:50 #4
Taber batteriet stadig strøm, selvom det er fjernet fra kameraet, er der noget galt med batteriet.
Holder det strømmen bedre, er det kameraet som aflader batteriet.

Men som hovedregel taber alle genopladelige batterier strøm - nemt adskillige procent pr. måned.
Avatar billede kjeldsted Novice
24. september 2011 - 22:55 #5
Det kommer også meget an på hvilken batteritype der er tale om. For der er faktisk stor forskel på hvordan de forskellige batterier har det bedst. Nogle kan bedst lide at blive afladet stort set helt HVER GANG de skal oplades. Andre vil bare oplades hver gang de for chancen.

Men jeg har altid ladet batterierne til mit eget kamera op dagen før jeg skal bruge kameraet (hvis jeg da ved jeg skal bruge det).
Avatar billede pstidsen Novice
24. september 2011 - 23:02 #6
(hvis jeg da ved jeg skal bruge det).
Ja det er det der er problemet. Nogle gange opstår der situationer, hvor man gerne vil bruge sit kamera, som man ikke havde forudset.
Avatar billede kjeldsted Novice
24. september 2011 - 23:07 #7
Det er rigtigt :)
Og det hænder da også for mig. Men nu holder de batterier jeg har i mit kamera også temmelig godt. Og op mod 1.500 skud pr. opladning. Så har sjældent selv problemet.

Er det specialformede batterier, eller bare AA, eller hvad?
Avatar billede pstidsen Novice
24. september 2011 - 23:11 #8
det er specialformede. Problemet er ikke de ikke kan holde strøm i brug. Det er at de aflader sig selv.
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
26. september 2011 - 22:04 #9
Står der hvor meget mAh den kan indeholde? mAh er groft sagt hvor meget et par batterier kan yde. Jo højere, jo bedre. De fleste digital kameraer har brug for kameraer på omkring 1500 mAh.
Avatar billede pstidsen Novice
26. september 2011 - 22:19 #10
det står der ikke... 3,6V og 3,4W. Er der noget til at udregne det? Altså ligesom Ohms lov ??? ;)
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
26. september 2011 - 23:09 #11
Overrasker mig at det ikke er nævnt ^^.. i alt fald står der måske et modelnavn e.l. på batteriet?
Jeg vil nødig sige det her, dog kan du være nødsaget til at opsøge forhandleren for at få et nyt batteri, hvis det er alt for gammelt. :O
Avatar billede thov Forsker
26. september 2011 - 23:16 #12
Det eneste tallene fortæller, er at batteriet kan belastes med knapt 1 Ampere.
Det kan kun bruges, hvis man ved hvor længe de 0,95A varer ved, og det svar blafrer i vinden :-)
Avatar billede pstidsen Novice
27. september 2011 - 21:53 #13
Kameraet er et Sony Cyber-shot DSC-W290
og batteriet er et SONY NP-BG1 960 mAh (ifølge http://www.sony.dk/product/dcc-batteries---chargers/np-bg1 og det bør man vel tage for gode varer....)
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
28. september 2011 - 19:18 #14
Stol ikke altid på populære firmaer og deres varer. Det må så siges at jeg er vild med Sony's produkter, men lige til det her batteri er det ikke godt nok til et digital kamera ;)
Som nævnt på siden: Kapacitet, ca.: 960 mAh , 3,4 Wh
Avatar billede pstidsen Novice
28. september 2011 - 20:54 #15
så dit råd til mig er?
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
29. september 2011 - 20:46 #16
Vil anbefale at du spørger din forhandler om batteriets levetid, og hvor lang tid den kan holde, sådan cirka, i det nævnte kamera eller ethvert andet digital kamera.
Selvom 960 mAh ikke er specielt meget, burde batteriet kunne holde til kameraet.
Hvis du lader et batteri stå i en måned, vil det tabe en mængde strøm uanset forholdene. Jeg håber det hjalp en smule :)
Avatar billede pstidsen Novice
29. september 2011 - 21:03 #17
ja det gjorde det vel.

Kast nogle svar alle!
Avatar billede pstidsen Novice
30. september 2011 - 16:41 #18
kjeldsted??

thov??

Jackson147??

smid svar :)
Avatar billede Jackson147 Nybegynder
30. september 2011 - 23:30 #19
Der er heller ikke noget dårligt med et nyt kamera, hvis batteriet er lidt af en irritation ;)
Avatar billede pstidsen Novice
01. oktober 2011 - 23:12 #20
#19: Det tvivler jeg på, da kameraet, som sagt, sjældent bliver brugt.

Jeg venter lige på flere svar en dag eller to :)