Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 16:51 Der er 35 kommentarer

PC fryser, eller lukker helt ned?

ok jeg har fået mit grafikkort hjem fra reperation, de kunne ikke finde nogen fejl på kortet, har lige sat mit kort i også fryser min pc med det samme, så skulle genstarte :(

et eller andet må være fejl i min pc.
jeg har testet mine ram ingen problemer der, har fået mig en nu psu på 600 W min gpu skal kun bruge 400.
min hard drive skratter som bare helvedes engang imellem, kan det være harddisken der laver problemer for mig?
varmen ligger på 31 grader, så mit kort bliver heller ikke for varmt. nogen der kan hjælpe? orker snart ikke denne pc mere.
60 points vis nogen kan give mig et svar der kan hjælpe mig med mit problem

specs.

stationær pc
windows vista, har prøvet samme problemer i windows 7
Intel dual core 2.53 ghz.
nvida 550 TI
600W psu
asus P5Q deluxe motherboard
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 16:55 #1
Hvad hedder din psu?
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 17:01 #2
OCZ ModXstream-pro 600W
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 17:11 #3
Har lige kigget på en test af den, og den skulle være stabil.
Skal lige sige at der findes 600 watt psu'er der ikke kasn holde mere end 400 watt før de bliver ustabile, og har man så et godt grafik kort i er der ikke noget tilbage til det andet.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 17:27 #4
"skratter" er ikke kliklyde vel?
Du kunne prøve at tjekke disken for fejl.
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 17:34 #5
jo præcis.

den skratter også kommer der en klik lyd hver ca 5-10 sec, nogen gange kommer der 2-3klik lyder på samme tid.
har prøvet at lave en boot cd med finess test på, og så snart jeg starter op fra cd vælger, hvilken drev jeg køre med og den tester så fryser min pc igen, har kørt en chkdsk tror jeg den hed, og den fandt vist igen fejl, da den var færdig genstartet den pc'en og startede fint op
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 17:35 #6
og de der klik lyde der kommer, de lyder lidt lisom et blinklys på en bil. de kommer ikke lige så ofte men nå klik lyden er der, lyder det hen af blink lys på en bil
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 17:55 #7
problemmet er bare, den gør det ikke med mit andet grafikkort hvilket er et nvidia 8500GT, der fryser den aldrig, jeg kan osse spille spil, dog lagger de meget fordi kortet ikke er det bedste.
men går jeg ind i spil med mit 550 TI så fryser pc'en helt og skal genstartes
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 18:00 #8
Lyder mærkeligt at det ikke kan samarbejde med det nye kort.
Normalt foreslår jeg ikke at man roder med BIOS, men er din pc med den nyeste version?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 18:01 #9
Harddisken klikker så ikke med det gamle kort?
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 18:08 #10
den klikker osse kun nogen gange med det nye, det er ikke altid man kan høre disse lyde, nogen gange er det helt lydløst man kan slet ikke høre den.

og andre gange skratter og klikker den, gjorde den osse med det gamle kort, i starten trode jeg det var mit grafikkort der skratted fordi det var så gammelt, men da jeg tog øret ned til kunne jeg tydeligt høre det kom fra harddisken.

og har ikke installeret nogen nye bios drivere, kan lige prøve at kigge om der er noget nyt
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 18:25 #11
ok har funde tud af der er en opdatering hvor de har fixed noget med en CPU Q fan der kan fejle, har downloadet denne ROM fil, hvordan får jeg den over på en cd?
har prøvet img-burn den vil ikke rigtig
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
21. september 2011 - 19:01 #12
kan se min bios er version 221 x64, kan dette være mit problem siden jeg køre 32 styresystem?

og inde på asus hjemmeside er der 3 ting med bios

er det, hvilken skal jeg downloade?

1) EFI-BIOS
2) BIOS
3) BIOS-Utillities
Avatar billede 220661 Ekspert
21. september 2011 - 19:08 #13
Jeg ved det desværre ikke. Som sagt så roder jeg nødigt med det hvis pc fungerer. En forkert flashing af bios og det er ny chip/bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 21:40 #14
Har du checket kablerne til harddisken, og måske prøvet med nogle andre? Du kan også prøve at flytte dem på bundkortet og til strøm.
Hvis det ikke hjælper, vil det nok være en god ide at finde ud af, om HDD er syg, ved at sætte den til en anden computer via USB.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 21:52 #15
En ROM fil skal ikke åbnes, men bare kopieres. MEN som der advares imod i #13, hvis du ikke har den helt rigtige rom, kan det koste et bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 07:34 #16
burn in test er et godt test program der er gratis

http://www.passmark.com/products/bit.htm
Avatar billede brasso Forsker
22. september 2011 - 13:39 #17
Opdatering af BIOS er ikke noget problem. Du skal være sikker på din BIOS udgave. Start med at finde lige præcis din PC model på hjemmesiden, under Support-Download drivers. Når din model er fundet, skulle der gerne være en liste over de opdateringer/downloads der passer til din maskine.
Normalt findes der forskellige metoder til opdatering af BIOS. Den mest simple er den der kan køre direkte under Windows, hvis en sådan findes. De andre muligheder er lidt mere bøvlede, da der skal laves et medie der kan boote maskinen.
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
22. september 2011 - 15:29 #18
jeg har været inde på asus hjemmeside.

søgte på mit motherboard ( P5Q Deluxe) også kommer der en masse jeg kan downloade, under BIOS er der en opdatering som er 2 mdr nyere end sidst mit motherboard blev opdateret, jeg har lagt det over på en disk, og prøvede at køre den, men det eneste der sker er, den spørger mig om jeg vil starte windows normalt, også viser den mig jeg har windows vista 32bit og ber mig starte det op?
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 15:44 #19
Du har formodentlig noget i bios, som handler om opdatering af bios.
Der inde må der være mulighed for at lade bios søge efter Rom filen.
Altså du skal boote fra bios og ordne det derfra.
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 16:18 #20
du udpakker rom filen til drev c og skriver lige ned så du ved hvad den hedder

gå ind i bios og flash den herinde fra ved a slå den over på c og lad den pege på romfilen

men den opdaterer må du IKKE slukke pc
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
22. september 2011 - 17:23 #21
ok jeg prøvet at gå igennem min bios.
hvergang jer er derinde og er kommet til hvor jeg skal vælge en fil den can opdatere fra, så fryser min pc, har nu prøvet 6 gange når samme sted også fryser den
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 18:35 #22
er de ram du har siddende i maskinen blevet testet for fejl på den rigtige måde
det skal ALTID foregå før windows starter op så derfor gør man det med enten med ultimate boot cd eller hirens 14.1 hedder den sidste

man booter på på skiven og tester

det må være dit bundkort eller ram der er fejlen

tag harddisken fra mens du gør det - hvis det er den der driller - den har ingen indflydelse på om du kan opdatere bios
har du ikke en ven der lige kan vise dig hvordan
HUSK ALTID
en bios opdatering er på EGET ansvar ALTID

et bundkort giver ikke klikke lyde fra sig - er du sikker på lyden ikke kommer fra harddisken for hvis det er rigtigt skal den skiftes omgående
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
22. september 2011 - 18:54 #23
jeg har en nabo der er it tekniker, så vil høre om han kan teste mit grafikkort i første omgang.

mine ram er testet med MemTest på en cd.
og jo det er harddisken der laver klikke lyde, engang imellem.

det er ikke altid, når pc'en bliver udsat for pres, mest i spil, eller vis jeg har 20 programer åbne på samme tid, så begynder min harddisk at skratte, og disse klik lyde kommer, de er ikke så høje men man kan godt høres
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
22. september 2011 - 19:28 #24
OK.

jeg tror det er mit bundkort der er røget, jeg prøvede bios uden harddisk den frøs stadig, jeg prøvede med det gamle grfikkort, hvor pc'en aldrig frøs, min bios frøs præcis samme sted, det kan da kun være mit bundkort der er røget så.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2011 - 07:54 #25
ja det må det være

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2011 - 08:00 #26
men der må være noget helt galt med din harddisk for de må ikke lave klikke lyde
du skal høre den svagt hvis du lægger øret til som et meget svagt støvsugersignal hvis du forstå hvad jeg mener

hvis du ikke kan komme i bios med kun strøm + graffikkort
kan det kun være en af tingene der ikke duer
det kan stadig skyldes en dårlig ledning eller stik tjek dem ud

hvis du kun har strøm på bundkortet uden graffikkort isat hvad så

hvilke lyde kommer der så

http://www.computerhope.com/beep.htm

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

m.v.h
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
23. september 2011 - 17:11 #27
kommer ingen beep overhovedet.

iflg. dine links så betyder det enten systemboard (går ud fra det er bunkort) eller min strømforsyning, og siden min strømforsyning er helt ny, kan det kun være mit bundkort
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2011 - 07:33 #28
næh det kan faktisk godt være din strøm også men hælder til bundkortet
Avatar billede brasso Forsker
24. september 2011 - 14:38 #29
Hej
Nu er der jo ingen garanti for at en RAM-test fanger en periodisk fejl. Jeg har lige for nylig haft en maskine til rep., som også 'frøs', ind imellem. Jeg fjernede så det en af 2 RAM-moduler, startede maskinen og belastede den med et bencmark program i et helt døgn, uden at der opstod fejl, jeg troede så at det var den ene RAM-klod der var fejl på, men nej, efter at have monteret den igen, og kørt belastningstesten igen, uden fejl, måtte jeg konkludere at probemet sansynligvis skyldtes en dårlig foindelse i den ene RAM-sokkel. Maskinen har nu kørt i en lille måned uden problemer. Denne historie bare for tminde om, at periodisk frysning´, kan skyldes en lille bitte bagatel. Jeg vil forslå at alle stik der kan skilles af, skilles af og sætte sammen igen. Ligeledes tages RAM-mene ud og sættes i igen. Prøv så og se om det ikke hjælper. En haddisk der laver klik lyde er ikke helt sund og rask. Har du kørt en chkdsk på harddisken?
Avatar billede brasso Forsker
24. september 2011 - 14:44 #30
Du kører en checkdsk sådan:

Sæt din XP (eller den til dit styresystem) cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på <F10> eller tryk på <R> for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på  <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1    <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS >  Skriver du:  chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2011 - 15:36 #31
hvis ultimate boot cd eller hirens ikke finder fejl på ram så bliver det altså svært for så er de der ikke - de skal så findes under det der hedder periodiske fejl og det ville stress testen afsløre
så er der ikke noget at gøre
men hvis en maskine slet ikke kan starte op er det ret svært at teste noget som helst

m.v.h
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
24. september 2011 - 17:44 #32
jeg har kørt en chkdsk og den fandt ingen ting.

det der mest undre mig, (vis nu det er mine ram feks.) burde den så ikke osse fryse med mit gamle graffikkort? den fryser nemlig kun med mit nye, jeg kan sagtens sætte de gamle i og spille spil.

det gamle kort er et nvidia 8500GT og mit nye er et nvidia 550TI
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2011 - 07:44 #33
så er der en fejl på dit nye graffikkort
eller der mangler strøm til det eller et stik der er forkert
Avatar billede mcardle5450 Nybegynder
25. september 2011 - 13:55 #34
her bliver jeg så forvirret.

fordi mit bundkort giver igen bib lyd når pc'en starter op, hvilket vider at der er fejl på mit bundkort?

min strømforsyning er helt ny, mit grafikkort får den strøm den skal have, alle stik sidder rigtigt
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2011 - 15:24 #35
så er det bundkortet.
man kan være uheldig af og til