Avatar billede Steen Seniormester
21. september 2011 - 09:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DHCP forbindelse er udløbet ?? - passer ikke

Windows 7 - en TDC HomeDuo router

Hvad menes der,  når der under DHCP forbindelser i min router står under status "Udløbet" og hvilken betydning har det ?

Det der står markeret som  "udløbet" er min extender, og det undre mig da den altid er koblet til og altid bliver anvendt...

Hvordan ændres "Udløbet" til "Aktiv" ?

Se billeder:

http://gupl.dk/65849/

http://gupl.dk/65850/
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 10:01 #1
giv den ip 192.168.1.99 i stedet, noget uden for DHCP range.
Avatar billede Russeren Nybegynder
21. september 2011 - 10:06 #2
Den udløber efter en tidsfrist der er sat op, men sålænge den er aktiv er det jo ikke et problem.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 10:07 #3
Udløbet betyder kun at lejetiden er udløbet på din extenders dynamisk IP-adresse.
Dette kan forekomme, hvis din extender har sat sit netkort i dvale i en periode.
Når extenderen igen skal bruge netkortet, så startes det op og routeren spørges om der kan lejes en IP-adresse igen.

Er den gamle IP-adresse ikke blevet udlejet til en anden enhed, så vil extenderen få denne igen.
Avatar billede Steen Seniormester
21. september 2011 - 10:45 #4
jokkejensen.

Der står i vejledningen  til min TDC HomeDuo router at jeg skal vælge adresser der ligger over 100, derfor har de fået 101 og 102.

Russeren
Selv om de begge er i brug så står de til at være udløbet, og det er det der undre mig.

Wally73
Begge extender er sat op til en fast IP adresse : 192.168.1.101 og 192.168.1.102, så de skulle gerne ramme samme sted igen, men det med at de står til "Udløbet" virker underligt, for de bliver brugt hver dag mellem 7.30 og 23.00....
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 10:46 #5
Ja, man skal da ikke begynde at sætte statiske IP adresser i DHCP ranget.

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 10:47 #6
ja men hvis du læser inde under DHCP i routerens opsætning, så står der at den må tildele mellem 100-1XX, så når du siger at denne enhed altid har 101, men at routeren samtidigt råder over 101 adressen, kan det kun give fejl.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 11:25 #7
Hvis du har sat dine extendere til faste IP-adresser, så "lejer" de jo ikke IP-adresser af din TDC router, hvilket betyder at den oversigt du ser i din TDC router er fra extenderne sidst brugte dynamiske IP-adresser og lejede dem af TDC routeren.

Som JokkeJensen siger så bør de faste IP-adresser ligge udenfor det område af adresser, som TDC routeren deler ud af.
De fleste routere har i dag funktioner, der kan klare dette problem, men de er altså en lappeløsning pga. en fejlopsætning.
Jeg kan dog ikke helt tyde om du faktisk har en fejlopsætning eller ej, idet din manual til TDC routeren siger at du skal uddele adresser over 100, men i så fald burde du ikke kunne have en udløbet lejetid på en adresse over 100, så det er lidt modstridende, hvilket også er det JokkeJensen hænger sig i.
Avatar billede Steen Seniormester
11. oktober 2011 - 13:14 #8
Wally73 - smid et svar og der er point
Avatar billede Steen Seniormester
14. oktober 2011 - 01:45 #9
svar