Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 21:31 Der er 22 kommentarer

Macbook Pro - CPU aktiviteten går amok???

Hejsa.

Jeg har en forholdsvis ny Macbook Pro som er begyndt at stryge helt op i omdrejning, uden at jeg har noget software kørende af betydning. Temperaturen springer i vejret og dermed også en konstant kørende blæser!

Kan se at der sker en del under Aktivitetsovervågningen, men har svært ved at afkode hvilken proces (ser) der er skyld i den forøgede aktivitet.

Hvad gør jeg?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 21:39 #1
Du kan ikke se hvilken proces der trækker al CPU'en? Vil det sige at der forsvinder en masse CPU, eller ved du ikke hvad processen hører til, eller hvad mener du med at du ikke kan se hvilken proces der trækker al CPU'en?
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 21:49 #2
Hej Kjeldsted.

Jeg var nok ikke så præcis i mit svar. Beklager.
Jeg kan godt se "aktiviteterne", men er i tvivl om hvad jeg skal kigge efter.

F.eks kan jeg se at kernel_task bruger meget "ægte hukommelse" (257 MB) og det samme gør "mds" (253 MB). Men er det det der er udfordringen?

Der er ikke nogen større CPU aktivitet lige nu. Google Chrome topper med 4.6%, men alligevel hammer blæseren afsted og maskinen er varm?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 21:53 #3
Så er det snarere overskriften der vildledte mig ;)
Så det er altså blæseren(ene) der går amok ikke CPU'en?

Kan du hører om det er begge blæsere, eller kun den ene der kører?
Der sidder én i venstre side og én i højre.
Avatar billede haverslev Novice
20. september 2011 - 21:54 #4
Det kan være dine køleribber der er ved at være stoppede på maskinen, således den ikke får luft ind eller den ikke kan komme af med varmen.
Så tjek alle "revner og sprækker" for støv osv. - rengøre evt med et vatpind og støvsuger.
Ellers kan man købe komprimeret luft på dåse til formålet.
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 21:58 #5
Så vidt jeg kan læse mig til, så er der kun en blæser i mac'en. 2.53 GHz Intel Core 2 Duo... Er det ikke korrekt?

FanControl siger at den ene blæser (left) kører 4.428 RPM. Ja og den anden (right) -1 RPM.
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 22:00 #6
Hvordan kommer man til køleribberne? De er jo godt gem væk bag hængslet til skærmen...
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 22:03 #7
Øh.... Så skulle det være at de har fjernet den ene i den nye udgave.
Jeg har nemlig en bekendt der ejer en MPB (ikke nyeste udgave), som fik brændt den ene blæser af ved at opbevarer computeren på dynen, som nu kører med én blæser der altid kører på 90-100%... Så vil skyde på at hvis det er sandt at FanControl (Er det SMC FanControl???) påstår kun én blæser er aktiv er den anden brændt af.

Har du haft den stående på en dyne, pude, tæppe eller anden lignende kort før du opdagede problemet?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 22:05 #8
Okay. Det kommer så an på størrelsen, hvor mange blæsere der er.

Hvilken model og hvilken skærmstørrelse er det præcist?
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 22:08 #9
Programmet hedder blot Fan Control...

Det er svært at sige hvornår udfordringe opstod, men jeg sidder til dagligt tæt op af to andre der har nøjagtig samme maskiner - deres maskiner er helt stille.
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 22:13 #10
Er det en 15", 2.53 udgave?
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 22:16 #11
Ja. Har lige tjekket min kærestes maskine, og den har også kun blæseraktivitet på venstre fan...
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 22:21 #12
Hvis nu du prøver at installere følgende widget, er der så nogle temperaturer der ser ud til at være vandvittige?

www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 22:26 #13
Super widget  - CPU'en er på 71 grader C... Ellers ikke andet er er særligt højt?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 22:33 #14
71 Er nu heller ikke noget særligt... Min kører pt. på 69, og klarer sig fint med 2 x 2.100 RPM.

Hm. Det lyder jo lidt sært. Hvis ikke CPU'en er overbelastet. Intet er varmt, men dog stadig konstant på 4.400 RPM...
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 22:47 #15
Yes. Det er mærkeligt! Tilstanden lige nu er en CPU på 69 grader og RPM på 4226...
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 23:08 #16
Jeg bliver nok nødt til at melde pas på den her, indtil nu. Blæserens hastighed burde jo være baseret på temperatur. Så der burde jo være en sammenhæng mellem disse to.

Hvor gammel er computeren?
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 23:14 #17
Jeg tror den er 1-1 1/2 år. Ja jeg ved heller ikke hvad der sker med den. Mon den skal forbi Humac/værkstedet?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 23:18 #18
Ja, jeg tænkte nemlig på at den måske skulle en tur forbi forhandleren.
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 23:18 #19
Kan se at memory lyser rødt i den widget du foreslog...
Wired 383 Mb / Aktiv 2.12 GB / Inactive 1.03 GB / Free 222 Mb. Er der noget der man kan tjekke?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 23:28 #20
Hm... Egentlig kun en mindre afvigelse fra hvad den står på, på min egen computer.
Er der nogle processor der trækker meget hukommelse?
Avatar billede jachristensen Nybegynder
20. september 2011 - 23:33 #21
Kernel_task bruger meget "ægte hukommelse" (257 MB) og det samme gør "mds" (253 MB). Men er det det der er udfordringen?

Kan se at "Google Chrome Renderer" figurere ikke mindre end 15 gange under aktiviteter. Passer nok med antallet af faner jeg har åben...

Hvor mange aktiviter kører der eksempelvis ved dig?
Avatar billede kjeldsted Novice
20. september 2011 - 23:39 #22
Jeg har samlet set 85 processor kørende (aflæst i iStat Pro). Men en del af dem er div. plugins til Firefox, videoredigering m.m.

Dog sjovt hvis Crome skal bruge én proces pr. fane.