Avatar billede superanden Nybegynder
07. september 2011 - 14:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan Flahs side porteres til HTML5?

Hej Eksperten

Jeg kender ikke noget til HTML5, men inden jeg arbejder videre på det kunne jeg godt tænke mig at høre nogle af jer som gør om følgende flash hjemmeside kan porteres til HTML5?

www.gravstensdesigner.dk

Grunden er at det skulle kunne køre på en iPad også. Vil bare finde ud af om det er smartest at have en flash hjemmeside og en iPad applikation eller om jeg kan nøjes med at have en HTML5 applikation. Men som sagt ved ikke meget om hvad der kan lade sig gøre i HTML5 i dag, og igen hvad der kan lade sig gøre i HTML5 som er understøttet på iPads?

Vh Anders
Avatar billede wanze Nybegynder
07. september 2011 - 16:09 #1
Den side kunne laves i alm. HTML4 med JavaScript - og derfor naturligvis også med HTML5. At siden i det hele taget er blevet udviklet i flash er efter min mening en fejl, da søgemakinerne ikke kan læse den slags. Det er nok af samme grund, at siden slet ikke kommer frem på Google, når man søger på "gravsten".

Siden burde helt klart blive omskrevet til HTML og flashversionen burde skrottes. Jeg tvivler også på, at folk gider installere en app på deres iPad for at designe en gravsten. Så vil de nok hellere bare finde en anden side, hvor det kan gøres nemmere.
Avatar billede superanden Nybegynder
07. september 2011 - 16:15 #2
Hej wanze, tak for dit svar, appen skulle også primært være henvendt mod sælgeren og ikke så meget mod brugeren.

Men jeg er glad for dit svar om at det teknisk set var muligt at lave i HTML med java script eller html5. Jeg har ikke selv været inde over opgaven men det webberau som lavede det sagde det kun var muligt i flash, og det er jo direkte misvejledning så. Men jeg vil prøve at finde nogen som kan lave det i html i stedet.

Smid et svar og du får point.
Avatar billede keysersoze Guru
07. september 2011 - 16:40 #3
Jeg ved selvfølgelig ikke hvornår siden er lavet, men - selvom jeg er enig med wanze i at siden godt ville kunne laves i javascript, at det sagtens kan forsvares at den er lavet i Flash hvis det har været uden kendskab til at den skulle kunne køre på en ipad. Mit bud er, at en habil Flash-udvikler skulle brugere kortere tid på udvikling end en habil javascript-mand på tilsvarende side - og havde jeg skullet lave et oplæg til siden, uden kendskab til ipad-delen, ville jeg som udgangspunkt også have foreslået Flash, jeg ville dog ikke lave hele siden i Flash men "kun" selve design-delen.

Så, det er selvfølgelig misvisende, hvis der er meldt ud at det kun kan lade sig gøre i Flash, men det vil absolut kunne forsvares at den er lavet i Flash. Kravene fra da den blev lavet til nu er så åbenbart ændret og det er der heldigvis tekniske råd for - nemlig at lave siden i HTML og en helvedes masse javascript :)
Avatar billede wanze Nybegynder
07. september 2011 - 17:01 #4
Svar.

@keysersoze: Designdelen kunne nok forsvares, men at hele siden er lavet i flash er en super dårlig idé. Det synes jeg slet ikke kan forsvares, da siden jo knap nok kan findes på Google. Det er jo ikke just nemt at få nye kunder, hvis de ikke ved, at man eksisterer.
Avatar billede superanden Nybegynder
07. september 2011 - 17:07 #5
Tak for hjælpen til jer begge 2, den er ret ny siden (<1år). Jeg er ikke bekendt med om hvor vidt det er blevet luftet at den skal kunne køre på iPad eller ej.

Men de sagde at den eneste måde man kunne lave det på var i flash og så kan man jo diskuterer om web-firmaet har et ansvar for at fortælle brugeren hvilke begrænsninger sådan en løsning har f.eks. at de ikke kan bruge den på en iPad eller ej.

Ligesom forhandleren i tv butikken har pligt til at fortælle brugeren at der om 2 år kommer en ny tv teknologi som vil gøre at tv'et ikke virker uden boks.
Avatar billede olebole Juniormester
07. september 2011 - 21:37 #6
<ole>

I ren HTML4.01 og CSS2.1 findes ikke mulighed for at rotere et element. Ellers kan det hele laves i den kombination. Med lidt hjælp fra serverteknologi - og deraf følgende ventetid for brugeren - kan man dog godt 'humpe' sig igennem en løsning; men så er teksten ikke længere redigerbar efter drejning.

Med HTML5 og CSS3 ser det straks meget lettere ud - men så er bare lidt ældre browsere ikke understøttet.

Den bestående løsning er dog heller ikke særlig kompetent udført. At serve XHTML1.0 Strict som text/html giver absolut ingen mening, så en omskrivning ville under alle omstændigheder være en forbedring.

Generelt kan om de fleste Flash-løsninger siges:
*) De er potentielt usikre.
*) De er tunge og kræver uforholdsmæssig 'slid' på CPU og RAM
*) De tilbyder ikke info om indholdet til søgemaskiner. Meget store anstrengelser kan dog hjælpe en smule herpå.
*) De er bøvlede at rette større eller mindre detaljer i.
*) De kræver speciel software, som ikke nødvendigvis kan installeres på eksisterende/kommende udstyr.

Den slags informationer bør naturligvis fremføres rimelig loyalt af webbureauet. Bureauer, der arbejder meget med Flash, har ofte meget begrænsede HTML-kompetencer. Derfor er det desværre ofte sparsomt med reelle informationer den slags steder.

/mvh
</bole>