Avatar billede struve_aalborg Nybegynder
06. september 2011 - 12:37 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Router som access point i forstærket hjemmenetværk

Jeg har en trådløs Stofaforbindelse via en trådløs cisco router, som er placeret i stueplan. Men forbindelsen til kontoret, som ligger på 1. sal er så dårlig, at jeg kun har forbindelse halvdelen af tiden. Jeg skal med andre ord have forstærket forbindelsen på en eller anden måde! En kollega har foreslået at benytte en anden router som access point (har en netgear CVG824G v3 router fra en tidligere internet udbyder) - er det vejen frem eller er der andre/bedre muligheder - repeater?
Hvordan sætter men en routeren op som access point - jeg har disabled dchp indtil videre? Er der andre ting der skal ændres?
Hvordan bliver opstillingen fysisk? Routeren fra stofa står fast i stuen - skal den anden router så stå et sted imellem eller hvordan? Hvordan kommer man så på internettet igennem accesspointet?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 12:45 #1
DU kan godt bruge en anden router som access point :)

Du skal bare gøre følgende:

1. Slå DHCP Serveren fra i den router du vil bruge som access point, og giv den en anden ip adresse, end den din router.

2. Sæt den til med et netværkskabel, MEN ALDRIG I WAN PORTEN!!!!

3. Ændre navnet på det trådløse netværk, på den gamle router, så den har samme: Navn, Kryptering, Krypteringsnøgle, og Kanal, som din router.

Dette burde virke :)
Avatar billede struve_aalborg Nybegynder
06. september 2011 - 12:56 #2
ad 2) altså sætte computer og access point sammen med et netværkskabel? Og skal den forbindelse bibeholdes eller er det bedre mens jeg sætter det op?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 13:14 #3
Nej, Du skal kun have koblet din gamle router til din computer, mens du slår DHCP serveren fra, og skifter ip-adresse på routeren, derefter skal du sætte dit nye access point / Switch til den anden router.

og ja! du kan også bruge den gamle router som switch!
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2011 - 18:14 #4
har du fået det til at virke?? :)
Avatar billede struve_aalborg Nybegynder
14. september 2011 - 07:33 #5
Jeg fik det til at virke (tror jeg) med at sætte routeren op som access point og fik da også en smule bedre forbindelse til nettet. Men forbindelsen til internettet er stadig meget ustabil og når jeg mister den kan det trådløse netværk for det meste ikke komme på igen!
Min stationære er installeret med vista mens min arbejdscomputer er udstyret med xp. Med min arbejdscomputer er der ikke problemer med internettet - kan styresystemet have noget at sige?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2011 - 19:09 #6
Var den også ustabil før du gik igang med at opsætte Access Pointet?

Nu kører jeg ikke Vista på nogle af mine pc'erer, men kunne godt have mistanke til, om det er vista.

Har du huske at gøre følgende med dit access point:
Slå Dhcp fra, skifte navn, kanal og kode på access point, sætte den til i port 1, til dit eksisterende netværk, FOR GUDS SKYLD, IKKE WAN PORTEN!!!!

Kører dine 2 routere med samme hastighed (54 mbps, 130 mbps???)
- Det kan godt "sænke" hastigheden.
Avatar billede struve_aalborg Nybegynder
15. september 2011 - 07:53 #7
Ja det var også ustabilt før!

Synes ikke lige jeg har noget der hedder WAN port!
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2011 - 16:56 #8
Okay, har du et Internet-stik på 1. sal?
- hvis du har det, så flyt din router derop,

- eller køb et langt nætværkskabel (ca. 30 meter) og sæt det til i din router i stuen, og træk det op på 1.sal og sæt det til dit access point, så burde du få bedre signal på dit kontor :D
Avatar billede struve_aalborg Nybegynder
16. september 2011 - 07:49 #9
Jeg er lidt ked af kabelføringen fra stue til 1. sal! Hvis jeg laver kabelføring kan jeg vel ligeså godt sætte kabelet direkte i computeren!
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2011 - 21:06 #10
Ville jeg også selv være, men det er den eneste måde at få dit netværk til at køre stabilt, nå men tak for points :)
Avatar billede twind Nybegynder
22. september 2011 - 00:02 #11
Hvis du vil sætte din gamle router op som access point, skal der være kabel mellem den og din Stofa router. Den kan ikke fange signalet fra Stofa routeren og sende det videre trådløst.

Hvis du ikke gider trække kabler (kender fornemmelsen), kan du overveje powerline produkter, der bruger husets el-ledninger som kabler. Det er lidt pebret mht prisen, men ganske snedigt. Google lidt rundt efter "powerline"; Netgear og D-link laver vist noget godt grej (se fx http://reviews.cnet.com/bridges/d-link-dhp-501av/4505-3304_7-34668774.html?tag=mncol;lst;1).
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 21:36 #12
twind, det havde jeg slet ikke tænkt på, det er jo selvfølgelig meget nemmere, men også meget mere ustabilt pga. andre enheder på strømnettet, der udsender "støj" på netværket, er der meget oftere udfald på netværket.