Avatar billede the_hoff Nybegynder
05. september 2011 - 18:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Router + router (access point)

Hej alle sammen!

Jeg har internet fra Telenor og har fået deres nye router P-2601HN-F1, som snildt kan dække hele min lejlighed trådløst.

P-2601HN-F1'en står ude i entreen og inde på mit værelse har jeg alt mit Hifi. Herunder en Mac Mini og en NAS.

Mac Mini'en og NAS'en er kablet til en Linksys WRT610N for at kunne overføre film ved højere hastigheder end det trådløse netværk tillader.

Problemet er, at Mac Minien ikke kan gå på nettet via P-2601HN-F1'en samtidig med, at den er forbundet til WRT610N'en. Aner ikke om det bare er sådan, eller om der er noget galt i det, men er kommet frem til at løsningen må være, at WRT610N bare skal fungere som access point (hedder det vidst nok...?).

Jeg har før brugt WRT610N'en som access point med en router fra Telia, men dengang var der kablet mellem de to routere. Det kan IKKE lade sig gøre pga. lejlighedens indretning, da der skal bores alt for mange huller osv...

Så for at gøre en lang historie kort: Hvordan kan jeg sætte netværket op så WRT610N'en fungere som access point trådløst?

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede dumle29 Nybegynder
05. september 2011 - 20:56 #1
du skal bruge dd-wrt. Der er en god lille guide her:

http://www.youtube.com/watch?v=GFdEO2VYENs&feature=channel_video_title
Avatar billede dumle29 Nybegynder
05. september 2011 - 21:13 #2
Ting du skal være sikker på:

der hvor du skal sætte connect 192.168.1.1 brug den ip din routher har.

skal lige siges at det her er lidt tenknisk
Avatar billede the_hoff Nybegynder
06. september 2011 - 15:08 #3
Shiiiiit.... Lidt teknisk, hehe ;-) Det der finder jeg aldrig ud af. Er der ikke en nemmere måde - evt. ved at købe et nyt stykke hardware? Det er bare vigtigt for mig det nye hardware har en gbit port.
Avatar billede the_hoff Nybegynder
06. september 2011 - 16:42 #4
Okay, tog chancen og installerede den der firmware ved at følge denne guide:

http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT610N_v2.0

Jeg er overbevist om, at firmwaren er installeret rigtigt, da jeg har fuldt samtlige skridt, som ham gutten i den video du har linket til.

Mit problem er bare, at jeg når min WRT610N er færdigkonfigureret til at fungere som repeater, så har jeg ikke forbindelse til internettet når jeg logger på dens trådløse signal... Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør galt?

@Dumle29: Når du snakker om at ip'en skal være min routers egen ip, er det så den han i videoen indtaster ca. ved 2:28, altså 192.168.1.1? Min routers ip er tilfældigvis 192.168.1.1 så jeg har gjort præcist som han gør i videoen.
Avatar billede dumle29 Nybegynder
06. september 2011 - 20:10 #5
altså hvis du har fået DD-wrt på, så skal jeg ikke kunne sige hvad du gør galt :/

prøv at forbinde til den via trådløst, se om det virker. I mellemtiden flasher jeg lige en gammel routher jeg har til at ligge, så kan jeg lige lege lidt rundt med den :)
Avatar billede the_hoff Nybegynder
06. september 2011 - 23:43 #6
Kan det være fordi jeg skal ændre på konfigurationen i min telenor router? (Den har jeg slet ikke rørt endnu).

Jeg undrer mig over en ting. Når mit trådløse netværk udelukkende administreres af min telenor-router, så hedder de tildelte ip-adresser 10.0.0.2->33. (routerens egen ip er 10.0.0.1).

Når jeg logger på min flashede router så tildeler den andre ip-adresser, nemlig 192.168.69.100->50.

Er det meningen af den router, som skal fungere som bridge tildeler sine "egne" ip-adresser? Troede egentlig bare at den "sendte" de oprindelige ip-adresser videre, altså 10.0.0.2 osv... Måske fejlen ligger her...?

Beklager min uvidenhed, men vil virkelig være taknemmelig, hvis det kommer til at virke det her!
Avatar billede the_hoff Nybegynder
06. september 2011 - 23:44 #7
Det virker i øvrigt hverken når jeg forbinder min computer trådløst til repeateren eller når jeg gør det kablet. Forbinder jeg flere computere til repeaterens netværk så kan disse dog godt finde hinanden indbyrdes, internettet mangler bare...
Avatar billede the_hoff Nybegynder
07. september 2011 - 16:39 #8
Så lykkedes det at løse problemet!! :-P

Hvilke af disse to ting der virkede ved jeg ikke:

1) Jeg ændrede min flashede routers ip til 10.0.1.1, idet jeg tror at gutten i videoen brugte 192.168.69.1, fordi hans router som leverede internettet, har ip 192.168.1.1. (læste det et eller andet sted).

2) Inde i opsætningen af min flashede router gik jeg ind i "Wireless" -> "Wireless Security". Her indtastede jeg adgangskoderne til min internet-routers netværk. Læste et sted man skulle gøre dette for at den flashede router så kunne få adgang til netværket.

Beklager jeg ikke kan henvise til kilderne til ovenstående, men har sgu læst så meget omkring det, at jeg ikke kan huske, hvor jeg har læst hvad ;-)

@Dumle: Hvis du afgiver et svar så får du pointene (gav dig gerne 5 gange så mange, TAK for hjælpen!)
Avatar billede the_hoff Nybegynder
31. oktober 2013 - 12:25 #9
Løst, mangler svar fra dumle, så giver mig selv pointene for at få lukket tråden.