Avatar billede knb Nybegynder
04. september 2011 - 00:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man fjerne sorte kanter i siderne på billedet?

Mine digitale billeder vises m sorte kanter, når de tilføjes i windows movie maker. Jeg kan godt tilpasse til widescreen, så sorte kanter ikke vises, når jeg laver projektet.
Men ved selve brændning til dvd, så kommer kanterne på igen?

Kan man gøre noget ved det?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 00:49 #1
Det vil sige du har gjort dette?
http://www.youtube.com/watch?v=xSdnntWCwfM
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 00:58 #2
Når du har redigeret i projektet, har du så valgt og gemme projektet først, og herefter brænde filen ud fra det gemte projekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2011 - 01:01 #3
Har fundet denne side:
http://www.7tutorials.com/how-burn-dvds-windows-dvd-maker
Må dog indrømme jeg ikke har erfaring med at bruge Movie Maker, da jeg bruger et andet program fra Ulead
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2011 - 07:58 #4
har du prøvet at ændre i det med dette gratis program der kan ikke så lidt

http://www.xnview.com/en/index.html

m.v.h
Avatar billede jens_peter Nybegynder
12. september 2011 - 10:35 #5
De sorte kanter kommer fordi formatet på billederne ikke passer til dit filmformat.

Hvis de skal med i filmen uden kanter, så skal billederne beskæres, så det passer til filmformatet.

PAL, som vi bruger navnlig har brugt her i Vesteuropa, er på 720x576, så hvis du laver det til afspilning på dvd-afspillere, så er det det format, som du skal bruge.

Du kan bruge Xnview, som der henvises til ovenfor eller måske en anden del af det program fra Ulead, som du bruger i forvejen.

Altså opløsningen skal være 720x576 pixels med 72 dpi, så passer billederne til en dvd-films format.
Avatar billede knb Nybegynder
20. september 2011 - 08:37 #6
Takker - prøver dette :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2011 - 09:28 #7
jeg takker også
Avatar billede jens_peter Nybegynder
20. september 2011 - 15:10 #8
Velbekommen og god fornøjelse, I er da værd at hjælpe:-)