Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 12:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Gammel PC med Windows 98

Hej Alle :-)
Jeg har en gammel PC (notebook) med een partition, hvorpå Windows 98 er installeret og computeren kører dårligt. Jeg har ikke længere Windows 98 installations CD'en men ville gerne formattere harddisken og installere Windows XP ( lovlig ) i stedet for.
Hvis jeg kan få computeren til at virke med Windows XP skal den kun bruges til internet-opkobling og ikke andet.
Jeg kan ikke få adgang til bios ( F8 virker ikke ) og jeg ved heller ikke om jeg kan oprette en ekstra partion, når Windows 98 allerede er installeret på den?
Jeg har ikke lyst til at smide computeren ud, hvis den kan bruges som ekstra internetopkobling, når vi er ude at rejse :-)
Så, kære venner, en step-by-step-vejledning til en gammel husmor, så den gamle putter kan komme til ære og værdighed igen - teknikken virker nemlig godt nok, der er bare rod i Windows :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2011 - 12:26 #1
Ved du hvor meget ram der er i den?
Er der ikke meget af gi af her vil den blive langsom at arbejde med. Og Xp trækker mere på ram end Win 98 gør.
26. august 2011 - 12:28 #2
Velkommen alligevel *S*

Sæt XP CD'en i PC'en og start PC'en.
Se om den 'automatisk' vil opstarte på CD'en
og/eller
der et kort øjeblik på skærmen gives mulighed for at DU kan vælge hvad der skal opstartes på...

Hvis først Wintendo98 (Smiler) er startet op, er det for sent...

---

Generelt ->
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. august 2011 - 12:28 #3
Du skal ikke i BIOS for at installere et styresystem.

Smid CD'en i drevet og følg vejledningen.

Et eller andet sted får du muligheden for at formattere inden installation.

Går ud fra at du har lavet backup af dine data inden - ellers bliver de slettet ved formateringen!

Husk at tjekke om maskinen overhovedet kan køre XP inden du går igang - eller kan Ubuntu (Linux) anbefales og den findes også i nogle udgaver der er lavet til ældre maskiner.

/G
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2011 - 12:29 #4
Men du er nødt til at køre xp, fordi du vil ikke kunne hente opdateringer til Win 98, så den ville være åben som en si, hvis du installerede om.
26. august 2011 - 12:29 #5
Iøvrigt enig med #1 !!!

Bør (skal) være 512Mb eller mere ... Ellers vil den køre lige så 'dårligt' ...
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. august 2011 - 12:31 #6
Har forresten aldrig mødt en PC der bruger F8 til BIOS. F8 bruges til at starte i SAFE mode.

Normalt er det en af disse:
F1
F2
DEL
ESC
F10

Og kommer du I BIOS så skal du dog tjekke at CD drevet er bootable og eventuelt gøre det til første boot device.

/ G
Avatar billede 220661 Ekspert
26. august 2011 - 12:33 #7
Havde en gammel 750 mhz Win 98 pc fra 1999, som var født med 128 mb ram. Da jeg opgraderede til Xp puttede jeg 256 mb oveni, og det kunne lige gå. Det optimale er som karise skriver 512 mb, men du skal lige være sikker på hvor meget den understøtter.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
26. august 2011 - 12:39 #8
1. Isæt din XP-CD, og tryk tasten for Boot-menuen (forsøg samtlige F-taster, til du finder den rigtige - det afhænger af producentens valg).

2. Vælg "boot fra CD/DVD", og husk at trykke en tast, når den spørger.

3. Når den er færdig med at tænke, trykker du "Enter" for at fortsætte (du skal på intet tidspunkt vælge at du vil opgradere). Tryk F8, når licensaftalen kommer.

4. Marker partitionen med Win 98, og tryk D for at slette - herefter E for at bekræfte.

5. Marker herefter "upartitioneret plads", og opret nu de partitioner, som du har lyst til (bare sørg for at der er nok plads til Windows XP). Du opretter partitioner ved at trykke O, og indtaste den plads, som du ønsker.

6. Marker herefter den partition, som du vil installere XP på, og tryk Enter for at installere. OBS! PC'ern vil genstarte flere gange - tryk ikke på "en vilkårlig tast", hvis den spørger igen.

7. Installationen vil spørge efter computernavn, og hvilke brugere du vil oprette undervejs.

Når du er færdig med at installere XP, skal der selvfølgelig findes drivere, som til tider kan være lidt besværlige at finde.
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 12:42 #9
Har 512 Mb ram - ville kun gå i bios for at lave en partition til Windows XP fordi jeg læste på nettet, at man ikke kunne installere 2 styresystemer på den samme partition. Troede også at Windows XP ville give mig muligheden for at formattere inden installationen, men får en "stop" melding med en blå skærm og en fejlkode der fylder skærmens bredde.
Der gives ikke valget "opstart fra CD".
Prøver lige med gchris5's forslag først - tror, at det er det mest smarte, ikk'? :-)
I øvrigt tak for jeres hurtige udmeldinger :-)

P.S. gør ikke noget at alt slettes - der er ikke noget at gemme på :-) Har i øvrigt tit formatteret min harddisk på min stationære og geninstalleret styresystemet og har aldrig haft problemer :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 12:43 #10
OK - der var en husmor-brugsanvisning - prøver lige :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 12:57 #11
@DonSkoD - OK, jeg har prøvet alle F-taster og kommer ikke ind i bios'en, som jeg går ud fra er "blå" med en masse valg på lissom i XP. Jeg får ikke på noget tidspunkt valget at boote fra CD. I stedet for kommer den blå skærm med fejlmeldingen stop:
0x000000A5 ( 0x0000000D, 0x81271248, 0x4449555F, 0x00000000)
Gad vide om den harddisken alligevel har taget skade?
Nu lader jeg den starte Windows 98 op og søger bios-hjælp :-D
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 12:59 #12
Så lykkedes det med bios - jubii :-)
Nu prøver jeg så Don's step-by-step :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 13:15 #13
Så har jeg valgt at opstarte fra CD-rom - den tænker - meget :-)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
26. august 2011 - 13:16 #14
Hey - den blå skærm du snakker om lyder som en "Blue Screen of Death" - det er enten fordi der er noget galt med dit hardware, eller en driver. Men hvis du får "tilladelse" til at boote fra CD, så tag den derfra :)
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 13:24 #15
Det ser genkendeligt ud. Når den er færdig med det den laver, får jeg sikkert lov til at formattere C-drevet ( håber jeg ) og så fortsætter den derfra med installationen :-)
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 13:36 #16
Nixen bixen - da den kom så langt at den ville til at genstarte, kom den blå skærm igen og jeg fik ikke mulighed for at formattere C-drevet.
Computeren er til at smide ud - desværre ...
Avatar billede DonSkoD Juniormester
26. august 2011 - 13:48 #17
Okay, så tror jeg desværre der er noget defekt hardware i maskinen ;-/
Avatar billede janne123 Nybegynder
26. august 2011 - 14:09 #18
Tak for hjælpen til alle - det var værd at prøve men ikke mærkeligt, at en putter fra 1998 ikke vil mere!
Det var mig en fornøjelse at skille den ad og give harddisken nogle dask ( hårde!) med en hammer, inden jeg smed dyret ud :-)
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. august 2011 - 17:24 #19
Inden du sende notebooken på de genbrugsstationen, så gi lige Linux en chance.

"Xubuntu er en officiel version af operativsystemet Ubuntu, som benytter Xfce som standard skrivebordsmiljø i stedet for GNOME. Det anvendte skrivebordsmiljø kræver færre systemressourcer, hvorfor Xubuntu er et godt alternativ til Ubuntu for folk med ældre computere."

http://www.xubuntu.org/

Det koster vel en CD og lidt tid for at se om det virker ... og hvis maskine kun skal bruges til netadgang med en browser, så er det sku lige fedt om det er på en windows platform eller Linux.