Avatar billede milter Ekspert
26. august 2011 - 12:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CMYK til professionelt trykkeri

Kan nogen fortælle mig, hvordan professionelle trykkerier skal have billeder tilsendt i CMYK? Jeg har arbejdet en del med billeder og billbehandling, men aldrig CMYK.

Jeg kan via mit Paint Shop Pro X2 splitte billedet i CMYK-separationer, dvs. med et billede for hver af CMYK-kanalerne, eller jeg kan via mit Capture NX gemme billedet som et enkelt TIFF med oplysninger om CMYK-kanaler.

Hvilken metode foretrækkes, eller findes der en helt tredje?
Avatar billede prodic Mester
26. august 2011 - 12:35 #1
Få oplyst af trykkeriet hvilken profil de foretrækker. Formodentigt enten ISO Coated v2 eller Fogra39 eller noget helt 3.
Dernæst skal du bare gemme det som en fil med de informationer. Altså er svaret én tiff.
Avatar billede milter Ekspert
26. august 2011 - 21:21 #2
Tak!

Næste problem er så bare, at filen bliver umanerligt stor i TIFF, ihvert fald når jeg regner med, billederne skal sendes via e-mail. Størrelsen ligger på ca. 38 MB.

Hvor stort er arbejdet for trykkeren, hvis han selv skal konvertere et JPEG-billede til CMYK?

Tak for hjælpen og vil du lægge et svar?
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 08:29 #3
Du kan da gemme dit billede som CMYK/JPG i max opløsning
Avatar billede prodic Mester
28. august 2011 - 14:57 #4
Som udgangspunkt bliver en tiff-fil noget større end alm. filer fordi de ikke er komprimeret specielt hårdt.
Du har mulighed for at gemme det med en lzw eller zip-komprimering, da de begge er tabsfrie.
Gemmer du en tiff med en jpg-komprimering, så vil filen blive "ødelagt" da det ikke er en tabsfri komprimering.
På selv samme vis vil du ved at gemme en jpg fil opnå et tab i din fil pga. komprimeringen.
Du vil dog i jpg fil i max komprimering formodentligt ikke kunne se det tab, men det bedste vil være en psd eller tiff.

Trykkeriet bør ikke have store problemer med at omkonvertere en jpg til tiff. De vil sikkert gerne undgå det hvis de kan, men det bør ikke være et større problem for dem end det er for dig når du skal konvertere til jpg fra raw-filer.

Vedr. svar - du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2011 - 12:23 #5
@prodic.

Tak for din hjælp. Personen, jeg har kontakt til ved trykkeriet, er tilbage, og deadline er blevet forskudt, så jeg får resten af oplysningerne fra ham.

Og størrelsen på tiff-filerne er kun et problem, hvis de skal sendes via e-mail. Jeg har forsøgt komprimering, men det giver ikke nok. Måske ender jeg med at give dem til ham direkte på USB-stick.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2011 - 12:26 #6
@foodear.

Tak for din kommentar, men jeg kan ikke gemme i JPEG med CMYK-oplysninger.
Avatar billede foodear Praktikant
29. august 2011 - 12:29 #7
Jeg bruger Dropbox når jeg udveksler store filer med min trykker.
Avatar billede milter Ekspert
29. august 2011 - 15:08 #8
#7.

Som jeg skriver i #5, så vil jeg kontakte trykkeren mht.udveksling af filer. Der kommer måske flere opgaver fremover, så Dropbox kunne blive en mulighed. Tak for forslaget.
Avatar billede foodear Praktikant
30. august 2011 - 08:24 #9
Mange trykkerier har også ftp adgang for deres kunder.