Avatar billede Lyngholmen Nybegynder
25. august 2011 - 00:19 Der er 9 kommentarer

Hjælp til Synology 209

Jeg lod mig imponere af So Ein Dings anmeldelse af Synology 209 NAS og tænke at dén måtte jeg have.. jeg havde vist undervurderet hvor svært/kompliceret det var at sætte alt op når man ikke har prøvet den slags før.

Jeg har styr på Download Station og File station på Synology - weehee.. MEN..

- Hvordan sætter jeg det op så jeg kan se indholdet på mit Phillips 40PFL9704H12 fjernsyn?

Min stationære kører WIN XP PRO og er forbundet med kabel til routeren fra Yousee, ligesom fjernsynet også er.

Jeg har søgt forskellige steder, men kan simpelthen ikke overskue hvordan man starter med opsætningen af det hele.. jeg har slået medieserver til på Synology, men kan ikke finde noget på fjernsynet...

Har en bunke spørgsmål så håber der er en tålmodig og klog sjæl der vil melde sig til tjeneste, håber at få det til at køre!

- Vil også gerne kunne se filer online fra andre computer (altså online-login til serveren

- Bruge iTunes-server samt se andet indhold på min Bærbare og fjernsynet, såsom billeder, film etc...

- Er det i øvrigt muligt at se "backup" dvd'er på fjernsynet uden at brænde ned? Altså køre direkte fra NAS'en....

Beklager det alt for lange indlæg...

Alt hjælp er velkommen
Avatar billede chalde Seniormester
25. august 2011 - 06:27 #1
Avatar billede der_kommandant Praktikant
25. august 2011 - 08:24 #2
Hej Lyngholmen.

Velkommen i Synology klubben.

De fleste af de ting du nævner ovenfor, det kan din Synology NAS, men det kræver bare lidt opsætning for at få det til at spille - og bare rolig, det er ikke svært.... ;-)

Jeg kender ikke opsætningen af dit fjernsyn, men jeg kan se af specifikationerne at det er med DLNA, så det burde kunne snakke sammen med dit NAS.

Lad os starte med online log-ind fra andre computere.
Kan du tilgå administrationssiden på NAS'en på port 5000 både på dit lokale netværk og udefra ??
Avatar billede Lyngholmen Nybegynder
25. august 2011 - 09:46 #3
Hej

Har også købt fjernsynet bl.a. pga DLNA ;-)

Jeg har ikke lige mulighed for at prøve "udefra", men kan i hvert fald komme på mens jeg er på mit lokale netværk
Avatar billede Lyngholmen Nybegynder
27. august 2011 - 14:11 #4
Er der nogle, der kan guide mig videre?
Avatar billede Mads Nybegynder
30. august 2011 - 21:54 #5
Hvis du skal kunne komme til NAS'en fra internettet, skal du forwarde port 5000 i din router til din NAS, og herefter bruger du enten din IP eller opretter en dynDNS-konto.

Hvis du skal kunne se indhold fra NAS'en på dit TV, skal du aktivere Medieserveren under kontrolpanel, og sætte hak i "Aktiver DLNAUPnP".

Ang. afspille ISO-filer el. lign. kommer an på om dit fjernsyn understøtter filtypen.

Håber det kunne bruges til lidt :)
Avatar billede Lyngholmen Nybegynder
31. august 2011 - 12:21 #6
Hej

Tak for dit svar.. det bliver nogle hårdt tjente point det her ;-)

Jeg er ret ny indenfor alt det her, men sidder inde og kan konfigurere min router nu..

Under PortForwarding har jeg valgt:
http://imageshack.us/photo/my-images/30/ikkenavngivet1kopi.jpg/

Ved ikk lige hvad man skal vælge som afslutning på IP-adressen..

Har jeg gjort det første skridt rigtigt?
Avatar billede Mads Nybegynder
31. august 2011 - 20:48 #7
Evt. kan du bruge EZ Internet-guiden, som ligger under menuen når du logger ind på NAS'en.
Den kan konfigurere routeren.

Ellers ser det fint nok ud, det du har skrevet ind på det screenshot der.
Hvis du så skriver din IP i adressefeltet og med :5000, så skulle du gerne komme ind på NAS'en (http://xxx.xxx.xxx.xxx:5000)

:-)
Avatar billede Lyngholmen Nybegynder
31. august 2011 - 22:07 #8
Jeg har prøvet at gennemføre EZ-guiden og tror det er lykkedes. Den satte i hvert hak ud for "portvideresendelse".. men hvordan tjekker jeg at det kører rigtigt?

Jeg har tjekket ekstern nu og jeg kan komme på NAS'en via port 5000...

Hvad gør jeg så herfra for at kunne finde NAS'en på tv'et? Kan ikke finde den når jeg søger efter "medieserver" på tv'et på trods af at denne er slået til på NAS'en..
Avatar billede Mads Nybegynder
01. september 2011 - 19:01 #9
Der må jeg nok melde pas - på mit Sony TV kan jeg se NAS'en inde i menuen på TV'et.

Kan du se NAS'en som medieserver fra andre PC'er af, hvis du går ind under Netværk på din (Windows 7) PC. Kan se at min NAS står under Medieenheder sammen med min WDTV Live og min PC.