Avatar billede AndersBeider Nybegynder
22. august 2011 - 00:29 Der er 12 kommentarer

Ny uddannelse, ny computer?

Hej Eksperten.

Jeg er en ung gut på 19 år, som til daglig er Mac OS X bruger. Jeg har nuværende en iMac 27" 2.93ghz Quad Core i7, 12GB DDR3 RAM, 1TB SATA HHD, ATI RADEON 5750 1GB GDDR5. Og den fungere kanon, har dog yderligt overvejet at putte en SSD i den. Men det er ikke hvad dette topic drejer sig om :)

Jeg skal til at læse mig til uddannelsen : IT Teknolog i Viborg på Erhvervsakademiet Dania. Og jeg undre mig over, hvilken studie bærbar skal jeg have. Da jeg er allerede tilhænger af af Mac, og har iMac og iPhone. Ville det være oplagt at ende i den boldgade. Men hvilken computer skal det være?

Jeg ved endnu ikke særlig meget om selve uddannelsen, men har større henblik på at blive projektleder, eller supporter inden for IT. Jeg ved dog at under selve uddannelsen skal man også i gennem programmering, og det havde jeg tænkt at bruge min iMac til.

Men hvilken computer, ville jeg få god gavn af på skolen?

Macbook Air, Macbook Pro, iPad ?

Fortæl jeres tanker, og tænk på pengepungen i stedet for at efterlad en kommentar der siger : Macbook Pro 17" Maxed Out. For det, køber jeg ikke, desuden er det synd at sige at en bærbar med en 17" skærm. Er nu ikke så "bærbar" igen.

Dog overvejer jeg samtidig at købe en incase nylon backpackmed til den valgte computer :)

Så skyd en kommentar, det er jer der træffer mit valg :b

Med Venlig Hilsen

Anders Beider
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. august 2011 - 01:47 #1
Havde det været sidst år havde jeg sagt Pro, men efter den nye Air med i5 så kan det næsten kun være 13" Air medmindre du har noget at bruge grafikkortet og DVD-drevet i Pro til.

(skifter selv min 13" Pro ud med en Air snarest)
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
22. august 2011 - 15:02 #2
Tænkte selv det samme, men i helhed. Hvordan vil jeg så få mest for mine penge?  :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. august 2011 - 16:15 #3
Mest for pengene er en solid windows-maskine til ca. den halve pris.

iPad er stadig legetøj, også selvom jeg har et par stykker og tastatur, 3G og hele pakken. Den kan du ikke bruge

Mht Pro vs. Air....medmindre du skal bruge DVD og grafikkort til noget så gå efter en Air. Den er en del lettere og det synes jeg betyder meget når man har den med sig.

Er 13" for lille til dig så er der jo kun Pro 15" tilbage, men den er i mine øjne trods alt for dyr.
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
22. august 2011 - 17:39 #4
Okay.

Jeg ved bare ikke om jeg stadig vil være tilfreds med Macbook Airén om 2 år i slutningen af uddannelsen. Og hvilken computer ville være den mest oplagte at købe, som jeg stadig kan få mest for når jeg vil sælge den igen ?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
22. august 2011 - 18:01 #5
Den bedste computer vil være den billigste. Macs ser ud til at holde prisen lidt bedre, men til gengæld har de sat fart på deres udvikling og det betyder at din model hurtigt forældres.

Samtidig falder bærbare i pris.

Er du derfor bekymret om pris: Køb en Asus tynd og let der kan det samme som Air til 6500 kroner.

Er Mac vigtigt for dig så er det MacBook Pro eller Air. Pro pga grafikkort og DVD-drev. Air pga vægt. Anyway betaler du 20-25% ekstra for noget du måske kan få igen en dag.

Bedre kan jeg vist ikke rådgive dig.
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
22. august 2011 - 18:51 #6
Overvejer at købe Macbook Pro 2.0 Ghz Quad Core. Pga. Hvis jeg smider en SSD i den, så vil den være utrolig lækker, for mere end bare 2 år
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 22:07 #7
Nu er det ikke for at lyde som en Apple fanboy, men jeg købte en MacBook Pro sidste år (dual core) med SSD, og i starten var det svært at vende sig til Mac OS, men nu er jeg blevet meget glad for den. Den booter hurtigt (når man har lukket den helt ned), og med alle de lækre gestures du kan lave på trackpad'en gør det svært at vende tilbage til en "windows" bærbar. Og på en almindelig bærbar kommer jeg tit til at dobbelt-klikke hvor jeg bare vil flytte cursoren.
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
22. august 2011 - 22:36 #8
Hehe :)

I overstående skriver jeg at jeg selv er fanatiker, og ejer selv en iMac og iPhone og vil invistere i en iPad snart :b
. Men spørgsmålet, om det skal ende på en macbook pro. Eller om man skal vente til en opdatering af Proén ? og hvornår kommer den.
Avatar billede Bulldozeren Nybegynder
23. august 2011 - 00:44 #9
JEg tror du vil fortryde hvis du køber en Macintosh til den uddannelse. - Uanset hvrdan man vender og drejer det, så er undervisningen med henblik på PC.

JEg har selv gennemført selvsamme uddannelse, dog på Sjælland og her var AL undervisning til PC.

Hvis du skal have noget der skal være optimalt til uddannelsen så skal du finde noget med rigeligt ram, en god processor(til at drive adskillige virtuelle maskiner) og så sørge for at få så mange forskellige porte som muligt. (USB, serielport, eSata, FireWire, PCMCIA, Expresscard osv)

JEg gik i klasse med et par stykker der havde macintosh, en enkelt med en Mac Book og resten med Mac Book Pro 15" og 17" - De endte alle med at køre bootcamp så de kunne deltage ordentligt i undervisningen...

Just my 5 cents...
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
26. august 2011 - 16:20 #10
Til info:

Valget står i mellem :  Macbook Pro 15" 2.0 Ghz  Quad Core / 500GB HDD
eller: Macbook Air 13" 1.7ghz Dual Core / 120GB SSD  + iPad 2 (måske)

Giv jeres stemmer, og vær sød at fortæl mig hvordan man udgiver de her point? jeg er ny her ;D
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
26. august 2011 - 17:13 #11
Er den Air med den gamle Core 2 Duo eller med den nye i5? Bare at jeg har arbejdet på dem begge og den gamle med Core 2 Duo er udelukkende en skrivemaskine.
Avatar billede AndersBeider Nybegynder
26. august 2011 - 17:29 #12
Jeg snakker om ny køb via apples hjemmeside :)
så det er den nyeste air.