Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 15:21 Der er 14 kommentarer

NTDLR mangler - har prøvet alt jeg ved.

Jeg har en gammel Dell bærbar, købt med Vista, som ikke har været brugt i mange år pga. den blev ringere og ringere. Jeg har nu prøvet at installere XP på den, men så er det gået helt galt. Nu siger den NTDLR mangler - jeg har prøvet at installere igen, men dette virker ikke. Har sat BIOS til default - men dette virker heller ikke. Nu får jeg ikke engang valget om jeg vil installere eller reparere Windows, den installere bare og går i blå skærm.  Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 15:30 #1
Fra brugeren hcma

NTLDR or NTDETECT.COM Not Found

If you get an error that NTLDR is not found during bootup,

If you have FAT32 partitions, it is much simpler than with NTFS.
Just boot with a Win98 floppy and copy the NTLDR or NTDETECT.COM files
from the i386 directory to the root of the C:\ drive.

For NTFS:
Insert and boot from your WindowsXP CD.
At the first R=Repair option, press the R key
Press the number that corresponds to the correct location for the installation of Windows you want to repair.
Typically this will be #1
Enter in the administrator password when requested
Enter in the following commands (X: is replaced by the actual drive letter that is assigned to the CD ROM drive.
COPY X:\i386\NTLDR C\:
COPY X:\i386\NTDETECT.COM C:\
Take out the CD ROM and type exit

------------------------------------------------------------
eller måske dette, hvis man har flere harddiske/partitioner:
gå ind i bios'en og deaktiver alle drev, undtagen den harddisk hvor xp skal installeres på,
og cd drevet hvor xp cd'en sidder i. Sæt cd drevet øverst på boot sekvens listen, og så skulle det gerne virke igen.
Går ud fra at et af drevene lavede konflikter, måske pga. at xp er installeret på det ene eller fordi det er meget gamle drev.
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 15:32 #2
Det drev jeg bruger er 1 år gammlet Samsung drev - og har deaktiveret de andre drev som ikke bruges og sat cd drevet øverst - intet virker
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 15:37 #3
NTLDR ligger skjult på C:\
Hvis du kan kopiere den fra en anden disk over på en USB stik, kan du lægge den ind ved hjælp af en Linux boot CD. Det er nemt.

Ellers prøv denne gratis version af Paragon Rescue-kit.
http://www.paragon-software.com/free/rk.html
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 15:43 #4
Når der er kørt Vista, skal du sikre dig, at AHCI ikke er sat til i bios, for så kan XP ikke ses. (Hvis der da er AHCI)
Stien er: Bios-Advanced-Storage- Sata mode. Der skal stå IDE.
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 15:59 #5
Aner ikke hvordan jeg gør det med at kopiere fra en installationsdisk
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 16:04 #6
Altså jeg trykker F2 og then what?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 16:07 #7
Har du set i bios efter AHCI? måske mangler NTLDR slet ikke.

De skulle ligge her: http://peecee.dk/upload/view/322975
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 16:09 #8
Altså jeg har kigget - trykket F2 og kigget efter AHCL. Kan ikke se det
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 16:23 #9
Nej det er heller ikke metoden.

NTLDR filen er her. Det forige link gik åbenbart galt. Nu har jeg pakket den i en selvudpakkende WinRar. http://peecee.dk/upload/view/322978
Du kan lægge den på en USB stik, starte op på Poppy Linux, og kopiere den til C:\ http://www.puppylinux.com/
Men hvis du har f.eks Ubuntu kan den også klare den.

Men hvad med #7 ?
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 16:34 #10
Hvad er puppy linux go hvordan gør jeg det HElt præcist?
Avatar billede martindz Nybegynder
21. august 2011 - 19:14 #11
???
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 21:30 #12
Ja jeg har da heldigvis andre interesser end Eksperten, så jeg er ikke på hele tiden, langt fra.

Og du har stadig ikke besvaret #4.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 07:24 #13
denne her laver du som en dvd

den kan lave din NTDLR

http://www.hiren.info/pages/bootcd

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 09:09 #14
Download http://www.helgec.dk/xp-startfiler.iso -> brænd filen på en cd som et bootimage -> sæt skiven i din syge computer -> boot op på skiven og nu bør din computer starte ellers er det ikke pga. manglende NTLDR