Avatar billede Nico88 Nybegynder
20. august 2011 - 18:26 Der er 10 kommentarer

Afstemning

Jeg skal lave et excelark som kan sammenligne to kolonner og pege de tal ud, som er ens i de to.
Jeg har tænkt på noget med Lopslag, men har ikke kunne få det til at virke.

Formålet med arket er, at man kan hente et kontoudskrift fra banken og sammenligne den med en posteringoversigt. Hvis man kunne få den til at sige f.eks. OK ud for dem som stemmer, ville det lette arbejdet meget, når man skal afstemme konti.

Er der nogen som har nogen ideer, er i velkomne til at skrive.
Avatar billede Nico88 Nybegynder
20. august 2011 - 19:19 #1
Ved nærmere eftertanke er det nok nærmere en HVIS-funktion der skal bruges.

Jeg kan godt få den til at sige ok, hvis jeg sammenligner to celler. Men kan man få den til at pege ud hvis det drejer sig om to tabeller?
Avatar billede natkatten Mester
20. august 2011 - 19:33 #2
Er det noget a la denne sammenligning mellem to lister (kolonner), som du forestiller dig:

http://gupl.dk/64277/
Avatar billede Nico88 Nybegynder
20. august 2011 - 19:39 #3
Ja. det er noget i den retning. Så vidt jeg kan se sammenligner den navnene og skriver hvilke der står i begge kolonnner.

Er det muligt at få den til at lave et ok tegn eller lignende ved de navne som går igen, eller skal den lave en liste med dem?
Avatar billede natkatten Mester
20. august 2011 - 20:22 #4
Hmm, prøv at kigge på denne. Jeg har i kolonne C markeret med et kryds, hvis værdien i kolonne B findes i kolonne A.

Desuden har jeg lavet en betinget formattering, der gulmarkerer værdien i kolonne B, hvis der er sat kryds i den tilhørende celle i kolonne C.

http://gupl.dk/64279/

Jeg er sikker på, at det kan laves mere elegant, men jeg slutter for i aften :-)
Avatar billede Nico88 Nybegynder
21. august 2011 - 09:39 #5
Det er nok lige det jeg leder efter. Kan du forklare hvordan du laver det?

Jeg kan se mig ud af at det er en HVIS.FEJL du har brugt, men det er vist også det :)
Avatar billede natkatten Mester
21. august 2011 - 10:36 #6
Jeg skal prøve at forklare opbygningen.

Som du er inde på, så bruger jeg en HVISFEJL til at undertrykke fejlmeldingen #I/T, hvis SAMMENLIGN-funktionen ikke finder et match mellem opslagsværdien i kolonne B og opslagsområdet i kolonne A. Den behøves som sådan ikke, men jeg foretrækker af "æstetiske" årsager at undertrykke denne og andre fejlmeddelelser.

Funktionen SAMMENLIGN er "pakket ind" i en HVIS-sætning: Hvis der findes et match mellem opslagsværdien i den konkrete celle i kolonne B, så skal der skrives et "x". Hvis ikke så skal feltet stå blankt.

Herudover så har jeg lavet en betinget formattering af området med opslagsværdierne i kolonne B. Hvis der står et "x" i cellen til højre (kolonne C), så skal cellen gulmarkeres.

NB: Jeg kan se, at jeg åbenbart har "fiflet" med SAMMENLIGNINGS-funktionen i en betinget formattering, men denne behøves ikke!
Avatar billede BentTh Juniormester
10. september 2011 - 00:24 #7
Du kan gemme bankudskriften i et excelark, datoerne står i kolonne B og hævede og indsatte beløb står antagelig i kolonne F eller G. Kolonnen med totaltal kan udelades. skriv nu 1 ud for den første postering i kolonne A, 2 ud for den næste, o.s.v. Du kopierer dine posteringer over i samme excelark, men med to tomme kolonner. Jeg antager at du nu har ind- og udbetalinger i banken i kolonne G. d.v.s. at H og I er tomme. Din egen posteringsliste står i kolonne j og udefter. Kopier nu kolonnen med egne posterede ind- og udbetalinger over i kolonne I. Maker området I1 og resten af egen posteringsliste og sorter på basis af kolonne I (ind- og udbetalinger) således at at tallene står i stigende orden. Gentag nu det samme med bankudskriften - arealet A1-G? Du har nu begge udskrifter med talkolonnerne i stigende orden, med en tom kolonne imellem. Hvis tallene overfor hinanden ikke er ens flytter du dataerne i egen posteringsliste. Det kan f.eks. gøres ved at du markere og flytter "restarealet". Jeg antager at beløbene i G1 og I1 er ens, men ikke tallene i G2 og I2. Marker "restarealet" I2 til O(??)og klip og flyt d.v.s. tryk Ctrl+X og tryk med pil ned til tallet i kolonne I passer med banken. Findes ind- eller udbetalingen ikke i bankens, klippes linien ud (Ctrl+X) og flyttes nederst i egne posteringer. og gentag sammenligningen med de resterende posteringer. Du har nu muligvis nogle linier der ikke hører sammen. Maker hele området med posteringer og sorter efter kolonne A så linierne står i orden: 1, 2, 3 o.s.v.
Skriv følgende formel i celle H1: Hvis(G1=I1;"OK";G1-I1, kopier formlen nedad i kolonne H. På den måde får du afdækket posteringer der ikke er ens.
BT
Avatar billede BentTh Juniormester
13. september 2011 - 17:12 #8
Har du prøvet?
eksempel på opstilling:

1 dato banktekst 1 udb 1 -11.275,91 OK    -11.275,91 egen post 1
2 dato banktekst 2 udb 2  -2.415,70 OK    -2.415,70  egen post 2
3 dato banktekst 3 indb 3    168,75 OK    168,75      egen post 3
4 dato banktekst 4 udb 4  -4.843,75 -4843,75      = mangler !
Avatar billede Nico88 Nybegynder
20. december 2011 - 19:40 #9
Natkatten. Hvis du skriver et svar kan jeg give point
Avatar billede natkatten Mester
22. december 2011 - 21:27 #10
Et svar her