Avatar billede Cuni Nybegynder
20. august 2011 - 14:24 Der er 8 kommentarer

WINDOWS XP

Jeg har på denne computer windows xp. Jeg mener at være hacket for ca 2 måneder siden. Siden det tidspunkt, har jeg ikke kunne logge på diverse programmer.

Jeg vil gerne formatere hele min computer, da det er en ubehagelig følelse, MEN! Jeg har ikke den nødvendige windows cd. Tror jeg ikke. Jeg har fået to cd'er med denne computer:

Acer Monitor AL1716
Acer Empowering People, som ser ud til at være en blank cd.

Jeg tør jo ikke at formatere min computer, af frygt for, at jeg ikke vil have et styre system bagefter.

Findes den mon på min maskine, så jeg kan flytte den på en cd, som alle mine nødvendige dokumenter eller?
Avatar billede Cuni Nybegynder
20. august 2011 - 14:32 #1
Yderligere oplysninger:

Acer Incorporated
AMD Sempron(tm) Processor
3100+
1,80 GHz, 448 MB RAM

Der er et OEM licens.

Er det denne jeg skal bruge? og Hvordan?
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. august 2011 - 14:49 #2
Kan du ikke se hvad der er på CDérne ved at sætte dem i drevet og åbne dem?
Avatar billede Cuni Nybegynder
20. august 2011 - 15:02 #3
Det er som om at de er blanke.
Avatar billede Cuni Nybegynder
20. august 2011 - 15:10 #4
Den ene er til skærmen åbenbart, mens den anden virker tom. Kunne det være fordi at den er under beskyttet tilstand?

Jeg har på fornemmelsen at det er OEM jeg skal bruge, men ved ikke hvordan.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. august 2011 - 15:16 #5
Nu kender jeg ikke fremgangsmåden på Acer men hvis der er en faktory recovery på den kan den ses i diskhåndteringen og du skal muligvis bruge Altog F10 under opstart.
Avatar billede Nico88 Nybegynder
20. august 2011 - 18:54 #6
På nyere Acer følger der ikke cd'er med til systemgendannelse osv. De ligger som backup på et lille ekstra drev i computeren.
Man skal selv sørge for at brænde dem ned på en CD, når man tager computeren i brug for at være sikker på at de ikke bliver inficerede af f.eks. en virus. Når du nu siger at du har været hacket, er det jo en risiko.

Men fremgangsmåden er, hvis de ligger som beskrevet, at du brænder dem ned på en cd og starter computeren op med denne cd siddene i.
Hvis computeren ikke selv starter op fra CD'en skal du gå ind i bootmenuen og vælge opstart fra CD. Derefter vil den spørge dig om du vil køre en installering af det nye styresystem og vil også spørge om formatering. du skal bruge samme partion som det nuværende system ligger på.

Installationen skulle gerne gøre resten af arbejdet selv.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. august 2011 - 19:11 #7
Nico88  nu står der ikke noget om at det er en nyere Acer! og med XP?? hvis der er en recovery partition på kan den startes som Factory Recovery. og så skal du ikke skrive svar.
som der står Svar (til løsninger og pointgivning) og når andre ser at der er svaret kan nogen der har den rigtige løsning springe tråden over fordi de fejlagtigt tror at der ventes på accept.
Avatar billede majbom Novice
21. august 2011 - 17:08 #8
nu har det jo meget lidt (faktisk intet) at gøre med programmering - måske du skulle prøve i den rigtige kategori?

http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Generelt/