Avatar billede JimR Nybegynder
19. august 2011 - 22:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FRR kontoplan og posteringer af indkøb.

Jeg er helt nystartet i Summa 3.81 og er ved at postere de første indkøb. Jeg har sammen med min revisor valgt FRR kontoplanen der er mere egnet til et ApS selskab.

Jeg har svært ved at finde et sted at postere softwareindkøb (har brugt konto 3699 under Administrationsomkostninger men det virker forkert).

Samtidig har jeg købt software i England og er i tvivl om både kontonummer og om der skal betales moms af købet.

mvh

JimR
Avatar billede idani Praktikant
22. august 2011 - 08:46 #1
Hej Jim

Så længe at det software du har købt er til selve virksomheden og ikke noget som kunderne i princippet har glæde af så har du posteret det rigtig nok.
Hvis du der i mod benytter det som et arbejdsredskab til udvikling af software produkter til kunder mm - så ville jeg vælge at ligge det under "varekøb"
mht. momsen, så skal du oprette en konto til indkøb af software uden moms kode på, idet du ikke afregner moms med udenlandske leverandører.
Såfremt at de ikke har solgt det moms frit til dig - kan du søge leverandørens hjemland om at få momsen retur.
Hilsen
Ida Nielsen
Avatar billede JimR Nybegynder
22. august 2011 - 10:01 #2
Mange tak, så har jeg gjort det rigtigt. Jeg oprettede en konto uden moms til softwarekøb fra udlandet, de havde ikke lagt engelsk moms på købet.

mvh

JimR
Avatar billede b_hansen Novice
23. august 2011 - 16:04 #3
hmmm..... hvorfor vil du ikke indberette EU-moms idani?
Avatar billede idani Praktikant
20. september 2011 - 11:12 #4
ups har først set denne del nu.
Mht. England - så skal det indberettes som EU moms korrekt, dette kræver en ekstra moms kose (f.eks E25)  - til denne skal der knyttes en EU moms konto - hvor systemet beregner værdien af momsen, men denne skal IKKE trækkes fra beløber i kassekladden, blot beregnes.
Den beregnet moms skla debiteres den normale Købsmoms konto, og krediteres den ny oprettet EU moms konto
venlig hilsen
Ida nielsen
Avatar billede JimR Nybegynder
15. februar 2012 - 15:23 #5
Tak, problemet er løst

Jim