Avatar billede twind Nybegynder
17. august 2011 - 21:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Switch mellem router og tv-boks "æder" menuerne fra Waoo! fiber-tv

Hej. Jeg har fiber-tv fra Waoo! og har et problem med husets tv nummer to. Billede og lyd går fint igennem, der kan skiftes kanal, men alle Waoo! menuer, programinfo osv mangler. Udstyret er som følger:

Fiberboks > Tilgin HG1311 router > D-link DGS-1005D Gigabit switch > tv-boks.

Tv-boksen er tilsyneladende ikke problemet; hvis den sættes direkte i Tilgin routeren fungerer det fint.

Min mistanke er derfor rettet mod switchen, der er nyindkøbt til formålet. Produktbeskrivelsen kan ses her: ftp://ftp.dlink.eu/datasheets/DGS-1005D.pdf.

Jeg har set andetsteds, at understøttelse af igmp er nødvendigt, for at en switch kan bruges til fiber-tv. Men ud fra hvad jeg har kunnet finde om igmp, kan jeg ikke gennemskue, om det mangler ved min switch, og hvis det gør, hvorfor det skulle forhindre netop menuerne i at komme igennem.

Mit spørgsmål er:
Er det indlysende ud fra produktbeskrivelsen, at min switch er problemet, og i så fald, hvilke specifikationer mangler den?
Avatar billede Blueeyez Mester
17. august 2011 - 21:28 #1
Hvorfor har du en switch mellem tv og router? Hvorfor ikke lade dem køre hver sin vej?
Avatar billede twind Nybegynder
17. august 2011 - 22:22 #2
Routeren står i stuetagen ved tv nummer 1. Tv nummer 2 står på 1. Sal, hvor der er brug for mere LAN end til tv'et. Derfor er der trukket ét kabel ovenpå og sat en 5-port switch på. Jeg kan ikke undvære de ekstra LAN porte ovenpå, og vil undgå at trække flere kabler.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. august 2011 - 22:45 #3
Hvis du kun skal have kabler pga 2 fjernsyn så vil jeg da hellere anbefale dig og give kabel til de 2 fjernsyn og undgå seitch og så købe en trådløs router til internet til pcerne.. Jeg kan ikke svare på det, for problemet er at switch normalt ikke benyttes med fjernsyn, men jeg går ud fra du har testet uden switch mellem tv og router.. hvilket jeg vil sige nok er den bedste løsning..
18. august 2011 - 09:29 #4
Jeg har haft lignende problem med mit TDC HomeTrio; skulle lige fordele til 2 x TV + 2 x PC i den anden ende af huset. Skulle prøve med 3 forskellige Switch fabrikat/model (3Com / D-Link) før TDC boxen ville acceptere det - men kom fint igennem til PC'erne. Endte med en dum NO-NAME / EdiMax switch, så virkede det! (købt på loppemarked for 18 Dkr.!) - Dooooh...
Avatar billede twind Nybegynder
18. august 2011 - 21:58 #5
He :-) Svært at gennemskue, ser det ud til. Men problemet har løst sig på anden vis: strømforsyningen i fiberboksen stod af og blev skiftet, og siden det, har der ikke været noget problem. Så jeg slap for en tur til loppemarkedet :-)
Avatar billede twind Nybegynder
18. august 2011 - 22:04 #6
Problemet løst :-)