Avatar billede schaefer Nybegynder
16. august 2011 - 14:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

find varenummer og angiv lagerbeholdning

VARENUMMER ANTAL BESKRIVELSE STØRRELSE PRIS PÅ LAGER
  10        100    Buks        M    300    300
  2        50    Skjorte      74    200    150

Jeg har så et andet ark i samme projektmappe, hvor der er angivet lagerbeholdning udfor hvert varenummer, det jeg vil er at i ark1 skal der stå den totale lager-beholdning under "på lager" EFTER at der er udleveret det givne varenummer, men jeg kan simpelthen ikke få det gøj til at spille, hvad gør jeg forkert?

Den skal se varenummer i a1, så skal den finde tilsvarende varenummer i ark2 og så skal den trække antal i ark1 fra i "på lager" i ark1
Avatar billede vejmand Juniormester
16. august 2011 - 14:55 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtig:

=LOPSLAG(A2;'Ark2'!A$2:B$25;2;FALSK)-B2

I Ark2 står varenummer i A2 til A25 og lagerbeholdning i B2 til B25, så det skal tilpasses dit eksempel.
Avatar billede schaefer Nybegynder
17. august 2011 - 08:10 #2
Tak for det, læg et svar vejmand :-)
Avatar billede schaefer Nybegynder
17. august 2011 - 08:17 #3
Kan følgende egentligt lade sig gøre:
celle a1 og b1 er tomme
skriver jeg noget i a1, så popper dags dato automatisk op i b1?
Avatar billede schaefer Nybegynder
17. august 2011 - 08:39 #4
Uha vejmand, hvis jeg skriver varenummer 10 i både a1 og a2, så skule den jo gerne trække det fra "på lager" så jeg samlet set får et overblik over hvad jeg har liggende.

som det er nu, har jeg eksempelvis 100 skjorter
i a1 trækker jeg 10 fra, fordi de bliver fjernet fra lageret så går lager status ned, men i a2 skriver jeg så igen 10, men nu starter den jo så forfra fordi den henter antallet fra ark 2...?!
Avatar billede vejmand Juniormester
17. august 2011 - 12:49 #5
Ved ikke om du kan bruge dette:

=LOPSLAG(A2;'Ark2'!A$2:B$25;2;FALSK)-SUM.HVIS(A$2:A$25;A2;B$2:B$25)

Hvis du i A2 trækker 10 fra, går lagerstatus 10 ned, altså til 90.
Hvis du så igen, f.eks. i A3 trlkker 10 fra, går lager status yderlig 10 ned, altså til 80.
Men den første ændrer sig også til 80, ved ikke om det er ok?

Dags dato: =HVIS(A1<>0;IDAG();"")
Denne gør for så vidt det du ønsker, men, den ændrer sig hvergang arket opdateres/beregnes, så det er nok ikke hvad du ønsker.
Det skal nok laves via noget VBA, og det er ikke lige min stærke side.  :-)