Avatar billede masteraaen Novice
15. august 2011 - 22:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke oprette ftp-forbindelse

Hej.

Jeg har brug for at opdatere en hjemmeside. Men jeg er bange for, at jeg ikke kan få ftp-forbindelse gennem vores server ud af huset - sikkert fordi, der er opsat en eller anden sikkerhed eller noget andet.

Når jeg skabe samme ftp-forbindelse via min hjemmecomputer sker det uden problemer - derfor ovenstående konklusion.

Vi kører Windows server 2003. Og min netværks pc kører win7.
Er der nogen, der kan hjælpe med, hvor man evt. kan fjerne sådan en ftp-blokering, som øjensynligt er til stede?

Jeg har fuld adgang til servere osv. i firmaet (som er mit).
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2011 - 22:24 #1
Du skal åbne port 25 i routeren, ud over det skal du det vidst nok os i windows server 2003, men jeg kan ikke helt huske den del om ma virkeligt skal..
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2011 - 22:29 #2
hovsa 21 (Brugte selv 25 i sin tid) 21 er stnadarden
Avatar billede masteraaen Novice
15. august 2011 - 22:31 #3
Nok et dumt spørgsmål, men hvordan åbner jeg den port?
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 22:36 #4
Ud over at forwarde port 21 i din router/firewall (burde nu ikke være nødvendigt), kan der være tale om, at du skal sætte overførselsindstillingerne til enten "aktiv" eller "passiv" i din ftpklient.
Der skal iøvrigt også være installeret en FTP-server på din webserver.

Venligst
Claus
Avatar billede Blueeyez Mester
15. august 2011 - 22:40 #5
#4 du skal ind i router, portforwarde til den pc som skal køre ftp serveren, ellers vil folk udefra ikke kunne oprette adgang til den. svært og sige hvordan, dajeg tvivler på vi sidder bag samme router :)
Avatar billede masteraaen Novice
15. august 2011 - 23:02 #6
Vi skal længere ned i det praktiske...

Vi har et SpeedStream 4100 ADSL modem, der er forbundet direkte med stikket i væggen og over i serveren.

Skal jeg ind i firewall'en på Windows-serveren for at gøre det, du skriver?
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 23:06 #7
På en Windows Server 2003, KAN der også være tale om Windows Firewall, der skal port-forwardes manuelt.
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 23:10 #8
1. Din Windows Server 2003 skal først og fremmest have en FTP server installeret og sat op.
2. Serverens fysiske Firewall skal port-forwardes
3. Serverens windows Firewall skal måske port-forwardes.

Så burde det hele virke.
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 23:21 #9
http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ til check af porte på WAN ip (Husk at serverne skal køre)

http://portforward.com/med manualer og download af:
http://portforward.com/help/portcheck.htm software til check af LAN ip.
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 23:37 #10
Jeg har ingen erfaringer med at køre en server, hvor der ikke er en Router/Firewall imellem modem og server.
Men du kan jo tjekke portene med: http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ fra serveren til en start
Avatar billede masteraaen Novice
15. august 2011 - 23:45 #11
Tak for ovennævnte. Jeg pillede lidt ved firewall'en i ISA Server Management, og nu fik jeg hul igennem. Tror jeg har tilladt "liiiidt for meget", men nu er der i hvert fald hul :-)

Kunne dog ikke se noget som helst om porte nogen steder. Det hele refererer, så vidt jeg kan se, til en masse forbinedelsestyper....
FTP, FTP SERVER, HTTP, Local host, External og alt muligt, som lyder rigtigt men som jeg ikke forstår helt konkret...

Men nu er der hul.

Vil du lave et svar?

Tak for hjælpen.
Avatar billede ccbweb Nybegynder
15. august 2011 - 23:53 #12
OK - svar: Jeg har ingen erfaringer med at køre en server, hvor der ikke er en Router/Firewall imellem modem og server.
Men du kan jo tjekke portene med: http://www.yougetsignal.com/ (...) fra serveren til en start
Avatar billede masteraaen Novice
16. august 2011 - 00:06 #13
Den siger godt nok, at port 21 er lukket....

Kan nu godt downloade hele mit site med ftp (dreamweaver), men den kan ikke uploade filer... snøft.!
Avatar billede ccbweb Nybegynder
16. august 2011 - 00:10 #14
Check aktiv og passiv FTP i Dremweavers FTP opsætning.
Avatar billede masteraaen Novice
16. august 2011 - 21:35 #15
Skal der være kryds i passiv ftp?
Avatar billede ccbweb Nybegynder
16. august 2011 - 21:58 #16
Ofte, men prøv dig frem - afhænger af din FTP-server og opsætning.
Dreamveawer's FTP har i øvrigt aldrig været værd at skrive hjem om.
Jeg kan varmt anbefale FileZilla som en rigtig god FTP-klient - og den er gratis.