14. august 2011 - 22:09Der er
13 kommentarer og 1 løsning
Kører bagenden på vognen i en rutsjebanen (forlystelse) hurtigere end i forenden?
Er netop hjemvendt fra Heide-Park i Tyskland, og har derfor prøvet en del rutsjebaner.. Undervejs mens vi står i en af køerne og venter til en af dem, forklarer en af mine kammerater hvordan bagenden af vognen kører hurtigere, end forenden af vognen .. Da han prøver at fremsramme en forklaring på dette, kommer det til at lyde som en omgang seriøst mundlort, og jeg ser hurtig mit spot til at vinde de 200kr han havde sagt vi kunne vædde..... Jeg ANER absolut intet om det her ..
Så nu er mit spørgsmål til jer (SOM ER SIKKER PÅ AT VIDE HVAD DET ER, OG KAN FORKLARE HVORFOR):
Har min ven i hans påstand? Begrund venligst et både ja og nej!
Forreste vogn eller bagerste vogn. De kører lige hurtigt, men føles anderledes. Eksempel: bagerste vogn kører hurtigere over en bakke, da forreste vogn nu er på vej ned, og dermed accelerer bagerste vogne, så de kommer hurtigere over bakken ifht. forreste vogn. Men tror også at bevægelser fra andre vogne kan forplante sig til bagerste vogn og dermed give en anderledes oplevelse ifht. forreste vogn.
Jeg vil jo klart mene forende og bagende kører lige hurtigt. Det svarer vel til at sige af dem som sidder på bagsædet af en bil, kører hurtigere end dem som sidder foran... Forende og bagende sidder sammen i et stykke og ergo må de jo bevæge sig med samme hastighed. Hvis alle dele er koblet sammen med et lille stykke gummi, fjeder eller lign. som kan give sig en smule, så kan det jo godt være at forenden starter hurtigst og ledene giver sig en smule og derfor når disse led trækker sig sammen igen, så kunne bagenden måske føles som om det kører lidt hurtigere i en kort periode, men dette er et rent gæt. :o)
Jo - den er go' nok - Bagenden føles hurtigere end forenden...
Hvis du forestiller dig en laaang rutchebane-togstamme. Når den ruller over toppen af en stor bakke og nedad igen, vil den forreste del jo naturligvis først stige i fart. Men da togstammen jo naturligvis sidder sammen, vil den bagerste del jo også stige i fart på samme måde. Og hvis man sidder bagerst FØLES der lige pludseligt hurtigere. Og det FØR man egentlig kan SE at det går nedad = hurtigerer ...
Så den bedste 'mave' effekt er egentlig at sidde helt bagerst (nævnte effekt) eller helt forrest (det visuelle).
Jo længerer togstammen er, jo størrer er nævnte effekt. Tænker på rutchebanen i Dyrehavsbakken...
Puha - er det forklaring ???
---
Så ingen af jer har ret. Da togstammen naturligvis sidder sammen, kører forenden og bagenden altid med ens fart ...
De kan vel ikke køre med forskellig hastighed når de er koblet sammen? :P. Men jeg tror det som gør det føltes hurtigere i bagenden er centrifugankraften (stavet?). Hvis du forestiller dig at du står med et barn i hånden, og begynder at snurre rundt om dig selv, vil det føltes som om det går vildt stærkt for barnet, men ikke dig selv, du bliver bare rundtosset :).
Spørg onkel Einstein. Både Stof og lys adlyder de samme fysiske love i et hvilket som helst inertial system, uafhængigt af dets orientering, position eller konstante fart
Det hedder centrifugalkraft :O) Det er korrekt at det er denne påvirkning som også er større bagi, da farten er steget, når bagenden af vogntoget, fx. når et sving. Og det er her G påvirkningen kommer ind. Men ellers kan man læse lidt om emnet her: http://cec.chebucto.org/Co-Phys.html
I dette tilfølde har barnet jo også mere fart på da barnets bane er længere end din egen. I begge er lige lang tid om et omløb. Da fart er den tilbagelagte afstand divideret med tiden vil barnets fart være størst eftersom barnets bane er længere.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.