Avatar billede lasse0000 Novice
10. august 2011 - 13:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bundkort til bærbar

Hejsa. Har et problem med bærbar, en Pacard Bell gm2, hvor bundkortet er røget, samt en HP tx 1000. Mit spørgsmål er. Er det muligt at finde et bundkort som ikke nødvendigvis er til Pacard Bell osv. evt et sted hvor man kan se kompatible bundkort der passer til forskellige maskiner.
Årsagen er at jeg så et link hvor bundkortet til HP tx 1000 kun var anvendeligt som fyrfads holder! Så har naturligvis ikke den største lyst til at købe et magen til.Så derfor søges alternativ.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2011 - 14:24 #1
Min erfaring inden for laptops siger mig at der ikke er nogen standard inden for formen af motherboard til laptops. De forskellige laptops som jeg har haft splittet, har alle haft totalt forskellige layouts.

Det er meget muligt at forkellige modeller i samme serie har samme layout, men mellem producenter/serier tror jeg ikke der er meget håb.

Jeg er ikke uddannet inden for området og har da også kun haft med godt 10 forskellige laptops at gøre, så jeg skal ikke kunne sige at hvad jeg siger er 100% sikkert.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2011 - 14:52 #2
Krikey det er svært at finde reservedele til packard bell laptops!
http://www.ipc-computer.eu/it-pi-n-Mainboard_Repair_for_Packard_Bell_Ares_GM-cP-99_42081-pId-1532651.html
er det tætteste jeg er kommet på det.

Hvor sikker er du på at det er bundkortet?
Avatar billede ZirexDK Nybegynder
10. august 2011 - 15:12 #3
Se om du muligvis ikke kan finde et her, www.eet.dk

Benyt "produktguiden"

//
ZirexDK
Avatar billede lasse0000 Novice
10. august 2011 - 18:37 #4
Tak for jeres svar, er temmelig sikker på at det kortet, da det er grafikken den er gal med, på begge. PB starter fint, men der er 6 små vinduer, i stedet for et, også i starten når det er bios der kører. HP starter fint, men sort skærm, også ved ekstern skærm, har prøvet at pille ram og hdd ud, skiftede cpuén havde lige en liggende, men lige lidt hjalp det.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2011 - 21:07 #5
Er det et integreret grafikkort? Nogle laptops kan du jo bare skifte grafikkortet i.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
10. august 2011 - 21:15 #6
Der er også nogen laptops hvor du skal lukke skærmen i for at den outputter billede på ekstern skærm, eller taste f.eks [fn]+[F5] for at skifte outputtet, det kan jo være at det bare er inverteren til baggrundsbelysningen der er røget i PB'en, eller LCD-panelet, eller noget i den retning, men at den ikke outputter noget på den eksterne, fordi den mangler tast-kombo, eller laptopskærm klappet ned, som nævnt i starten.
Avatar billede lasse0000 Novice
11. august 2011 - 04:20 #7
Jeg prøvede som skrevet, og på PBén fik jeg skærm på med det samme, men som før, den er delt i to, med fire små vinduer, mod normalt et. Prøvede også lige tippet på HPén, den er bare sort, men man kan høre at den starter fint(booter). Begge maskiner har integreret kort i. Kiggede også på linkene og her var der muligheder, men priserne, læner sig op af hvad en ny maskine ville koste. Lidt trist da det er nogle fine maskiner..Når de virker:)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
11. august 2011 - 08:30 #8
På HP-laptops er det vidst [Fn]+[F4] (bare lige i tilfælde af at det også var [Fn]+[F5] du havde prøvet der, som vidst nok er PB-laptops genvej)
Avatar billede lasse0000 Novice
13. august 2011 - 10:45 #9
Hejsa.
Tusinde tak for de gode råd, lige her hjalp de ikke, men så ved man det jo til næste gang. Googlede lidt rundt af fandt en fidus, hvor man skulle skille maskinen, varme forsigtigt chipset,lægge en kobberskive/mønt oven på chipset bare i kølepastaen, også samle maskinen igen.Nå ja den var jo stået af, så det prøvede jeg.Og mindsanten om det ikke virkede, så nu spiller den igen. Pacarden fandt jeg et brugt kort til på E-bay til 180,- så det venter jeg spændt på. læg venligst et svar:)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
13. august 2011 - 18:28 #10
Nice :D
Det er "reflow" du snakker om der ikke? Det kan være lidt tricky at få til at fungere, og medmindre man fjerner chippen helt, fjerner det gamgle "loddetin" og smider nyt på, er det sandsynligvist en midlertidig løsning (jo bedre den bærbare er kølet fremover, jo længere holder det før det går galt igen). Temperaturer osv. kan også være svært at få rigtige, men super sejt at du fik det til at køre :)
Cool nok at du fandt et kort til PB'en også.

Bare tag pointene selv, eller giv evt. lidt til zirex :)
Avatar billede lasse0000 Novice
24. august 2011 - 11:01 #11
Du har så ganske ret. Blev modig og prøvede det på en HP dv9000 som stod af for længe siden, der tænder den og kører nogle få minutter, så dør den,men for søren hvor bliver man god til at skille de små sa...s stik ad.