Avatar billede Fistermand Novice
31. juli 2011 - 22:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

RAW/NEF format i Win7

Jeg tager billederne i RAW/NEF format.
I XP  kan man se miniaturebilleder (thumbnails) af fotos. I XP skulle jeg downloade en Codec program, hvorefter jeg kunne se filerne som miniaturebilleder (thumbnails).
I Win7 har jeg ikke fundet denne mulighed.
Kender I til det?

Hilsen

Jørgen P.
Avatar billede chalde Seniormester
31. juli 2011 - 23:33 #1
Ja, desværre er Nikons eget ikke kompatibel med 64bit (hvilket jeg går ud fra du bruger, ellers kan du hente deres der er kompatibel med 32bit).
Til hurtig gennemgang bruger jeg irfanview samt plugin til det:
Irfanview: http://www.irfanview.com/
Plugins: http://www.irfanview.com/plugins.htm

Derudover bruger jeg Adobe Lightroom til efterbehandling og database. Kan virkelig anbefales, god investering.

Nikons eget ViewNX er nu heller ikke så slemt til mindre behandlinger.
Avatar billede Fistermand Novice
01. august 2011 - 00:42 #2
Hej.

Jeg har fundet dette program, som måske er noget af det jeg efterlyser.
http://www.fastpictureviewer.com/codecs/
Men det er et købeprogram.

På XP, som jeg havde før var billedfilerne synlige i en mappe som små miniaturebilleder. - Her taler jeg om jpg-filer
Ved at downloade et codec blev NEF/RAW billeder også vist som miniaturebilleder. Ellers var de kun symboler.

Da jeg skiftede til Windows7 64bit fik jeg af vide, at der ikke pt var codec som kunne gøre det samme på Win7.-  Jeg tror, den hedder Nikon RAW NEF Codec Version 1.5 for Windows XP and Vista.

Noget tilsvarende kunne være rart til Win7.

Jeg bruger til redigering: Nikon Capture NX2 og Adobe Photoshop og dertil View NX2. Men det er jo en anden sag.

Hilsen

Jørgen P.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
01. august 2011 - 07:29 #3
Avatar billede chalde Seniormester
01. august 2011 - 07:35 #4
#3 Super. Den hopper jeg også lige på :)
Ser også ud til at være udgivet fornylig (7/26/2011).
Kan bekræfte at den fungerer, så nu røg irfanview ud. Så en tak her fra :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
01. august 2011 - 07:41 #5
-jamen så smider jeg også et svar
Avatar billede Fistermand Novice
01. august 2011 - 10:19 #6
Det er perfekt. Tilsyneladende en pendant til det lille program fra Microsoft som virkede sammen med XP.
Tak for det råd.
Jeg kunne heller ikke forstå, at der ikke fandtes den mulighed sammen med Win7. Jeg formoder, at rigtig mange prof-fotografer skyder i RAW/NEF og ligeledes efterhånden en del amatører, som mig selv, der ser større spændvidde i den efterfølgende redigering.
Jeg fandt faktisk selv programmet i går. Men fik vist hentet det forkerte program af de to. Derfor virkede det givetvis ikke.

I dag har jeg så fået slettet sporene fra i går og downloaded det med 64 i slutningen, som jeg formoder passer til 64 bit udgaven af win7.