Avatar billede linda_ Nybegynder
28. juli 2011 - 20:18 Der er 7 kommentarer

Tracking af historik i Photoshop? For at undgå kopiering!

Hej gode folk

Jeg har brug for et godt råd om Photoshop fra en Adobe kyndig.

Til et mindre projekt jeg sidder med, vil jeg lave nogle open source webdesigns - altså webdesigns jeg giver gratis bort (landing pages for at være helt præcis).

Min plan er, at hyre en relativ billig designer til dette, da det som nævnt er noget som skal gives gratis væk bagefter.
Jeg vil dog gerne have en form for sikkerhed for, at designeren ikke bare leverer mig et kopieret design eller et købt fra et template site.
Min tanke var derfor, om designeren - som man fx kan i Microsoft Word - kan slå en form for Versions Tracking til, hvor alle handlinger/ændringer registreres?

Basalt set således, at jeg kan gennemgå den og se at det - med alt sandsynlighed - er ham der har lavet alt i PSD filen.

Jeg faldt over denne side http://bitspot.dk/blog/et-kig-pa-camera-og-metadata-hos-de-konservative/ som fortæller at det kan gøres på et enkelt billede - men kan det også gøres på et helt webdesign?

Kender I andre gode metoder til at sikre sig mod, at ens underleverandør bruger kopieret materiale?
Avatar billede prodic Mester
28. juli 2011 - 20:30 #1
For mig at se må langt det nemmeste være at indskrive det i den kontrakt I indgår.
På den måde får du din ryg fri og kan sende aben videre i tilfælde af overtrædelser.

At underleverandøren ikke må anvende kopieret materiale afhænger jo f.eks. af rettighederne på f.eks. billeder etc. hvor man i mange tilfælde godt må anvende og manipulere med billederne.
At forlange at alt bliver langt fra scratch tror jeg de færreste vil acceptere og du vil sikkert heller ikke være tilfreds med resultatet.

Så jeg ville indskrive det i kontrakten i stedet for.
Det skal nemlig ikke kun være billeder. Der er og kan også være licensudfordringer med f.eks. skrifttyper etc.
Avatar billede linda_ Nybegynder
28. juli 2011 - 20:52 #2
Jo, men sagen er, at hvis jeg enten vælger en billig dansk leverandør (fx studerende) eller sender det til en udenlandsk leverandør - så kommer jeg most likely til at hænge på eventuelle problemer.

Det er mig der udbyder materialet, så i første omgang er det vel også mig der hænger på eventuelle problemer eller erstatsningskrav. Selvom jeg så bagefter teoretisk kan holde en anden ansvarlig, hjælper det mig ikke meget hvis det er en studerende uden en mønt på lommen eller en rumænsk designer i nogenlunde samme position :-)

Selvsagt vil jeg fraskrive mig ansvar for brug, men det som ligger på min hjemmeside er jeg jo trods alt stadig ansvarlig for.
Vil egentlig bare prøve at have en måde at kontrollere at de krav jeg selvsagt stiller om at alt materiale brugt skal være lovligt, også bliver overholdt.
Avatar billede prodic Mester
28. juli 2011 - 21:51 #3
Det har du desværre ingen måde at kontrollere på. Det eneste du kan kontrollere er ordlyden at en kontrakt og des lige på dit eget website vedr. anvendelse og ansvar.
Så din bedste mulighed er at kontakte en advokat og få ham/hun til at skrue noget sammen til dig som giver dig den sikkerhed du er ude efter.

Som nævnt så kan du f.eks. ikke kontrollere de nødvendige rettigheder til en vilkårlig font i et design. Du kan få oplyst navnet på fonten, men jeg kan "mishandle" den så det nu er mit kunstværk og rettighederne dermed er anderledes.
Det kan du ikke vide om er sket eller ej, så du er nødt til at få det indskrevet i din kontrakt med underleverandørerne at det er deres ansvar og de skal rode bod såfremt evt. rettigheder overtrædes.

Så jeg ville kontakte en advokat og få deres vinkel på sagen.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
31. juli 2011 - 11:12 #4
Hej Linda
Du kan bede designeren om at lave en "Log" over hvad der foretages i Photoshop. Denne Log kan du få som et alm .txt dokument.
Du slår det til her:
1. Åbn Photoshop
2. Tryk cmd+K / ctrl+K  (mac/PC)
3. Sæt flueben i "History Log"
4. Sæt flueben i "Text File"
5. Vælg hvad Log-filen skal hedde og hvor den skal gemmes
6. Vælg detaljegrad: Sessions only, Concise eller Detailed
7. Klik OK
.txt filen opdateres da hver gang der arbejdes i Photoshop!

Vh Brian
Avatar billede prodic Mester
31. juli 2011 - 12:27 #5
Absolut en mulighed, men desværre lige så nem at omgå som den er at slå til og den sikre ikke imod evt. beskyttet materiale.
Men ja den giver da et indblik i hvad designeren har lavet, hvis man kan bruge det til noget, men nogen decideret beskyttelse er det dog ikke.
Avatar billede linda_ Nybegynder
05. august 2011 - 00:57 #6
Det var lidt den model jeg var ude efter.
Jeps, det kan fakes, men nu kræver det da lidt mere arbejde at snyde mig :-)

Min tanke er at kombinere det med et krav om at jeg skal have links til alt eksternt materiale som er benyttet - på den måde har jeg en fair sikring mod at sat i en uheldig situation.

Tak for hjælpen begge to
Avatar billede prodic Mester
05. august 2011 - 09:23 #7
Du er nødt til at sikre dig kontraktligt.
Alt andet er kun af hensyn til din egen nattesøvn. Den er vigtig men det er advokater og folks ophavsret desværre ligeglad med. :-)