Avatar billede rusticolus Nybegynder
28. juli 2011 - 01:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan oprettes et MS dokument, hvor flere har adgang samtidigt?

Jeg ønsker et dokument oprettet i MS Excel eller Access, som mange brugere kan skrive i samtidigt. Hvordan gøres dette?

Opgaven kort:
Vi er omkring 100 brugere der bestiller varer ud fra en liste.
f.eks.:
Person A bestiller 2 stk. bananer og 4 stk. agurker.
Person B bestiller 3 stk. bananer og 2 stk. æbler.

Der skal nu laves op opgørelse der viser:
1. at A skal have leveret 2 bananer og 4 agurker
2. at B skal have leveret 3 bananer og 2 æbler
3. At der ialt skal bestilles 5 bananer, 4 agurker og 2 æbler.

Både person A og B skal kunne bruge dokumentet på samme tid.

Hvordan gør jeg det?

Ekstra ønske: kan jeg til filen oprette en form for login, således at f.eks. person A logger på med 'A', således at bestillingerne knyttes til det navn der er logget på med?

Vh
Avatar billede supertekst Ekspert
28. juli 2011 - 09:43 #1
Et regneark kan gøres deleligt - se evt. spm. 943895
Avatar billede mrgumble Nybegynder
28. juli 2011 - 14:52 #2
Af hensyn til dataintegriteten vil jeg ikke anbefale en Excel ark. Investere noget tid i en Access database.

Problemet ved et deleligt Excel ark er, at brugerne let kan komme til at overskrive hinandens indtastninger. Derudover, hvis filen er delt på et netværksdrev, vil du  opleve problemer med, at filen er skrivebeskyttet, fordi en anden person har filen åbnet.

Med en Access Database kan du dele den op i to dele, (1) selve databasen, som ligger centralt på netværksdrevet og (2) formular-delen som brugerne anvender til at indtaste deres bestillinger. Dette kaldes populært for backend og frontend.
Hertil kan du også sikre dig, at brugerne skal indtaste et login først, som så bliver knyttet til hver bestilling.
Avatar billede rusticolus Nybegynder
29. juli 2011 - 02:51 #3
Tak mrgumble. Det lyder som en god løsning. Kan du give mig nogle fif til hvordan jeg kommer igang eller vise mig en fil som jeg kan se opbygningen af?

Vh
Avatar billede mrgumble Nybegynder
29. juli 2011 - 10:25 #4
F**k. Skrev lige en lang kommentar, men et eller andet kiksede.

Min konklusion blev, at du muligvis ikke behøver Access. Der er nemlig nogle spørgsmål:
Hvem skal kunne lave bestillinger? Hvor mange bestillinger skal en enkelt person lave? Skal man kunne rette sine bestillinger? Hvem skal kunne se bestillinger og skal man kunne se hinandens bestillinger? Hvordan er vareudvalget (statisk eller ændres løbende)?
Avatar billede rusticolus Nybegynder
31. juli 2011 - 14:45 #5
Vores fælles drev er på et system hvor der ikke kan installeres nye programmer. Derfor foretrækker jeg Access, som vi allerede har. Alternativt skal jeg oprette en hjemmeside til formålet.

Hvem skal kunne lave bestillinger?
Alle der har adgang til det interne net.
Hvor mange bestillinger skal en enkelt person lave?
Hver person kan lave en bestilling hver 14 dag/per måned.
Skal man kunne rette sine bestillinger?
Ja
Hvem skal kunne se bestillinger og skal man kunne se hinandens bestillinger?
Den person der administrere bestillingerne skal kunne se bestillingerne.
Hvordan er vareudvalget (statisk eller ændres løbende)?
Der skal være mulighed for at ændre det.

Vh
Avatar billede mrgumble Nybegynder
31. juli 2011 - 18:16 #6
Google Docs er 100% online, men hvis I er et firma skal I lige tænke jer en ekstra omgang inden I lægger jeres data på en udenlandsk server. Jeg vil dog stadig mene, at hvis medarbejderne gerne må se hinandens bestillinger, kan I komme rigtig langt med et regneark derinde.

Ellers lyder det til, at Access er den helt rigtige løsning for jer. Hvis I har midlerne til det, ville jeg dog råde jer til at ansætte en studentermedhjælper for at løse den konkrete opgave, hvis I ikke selv har kompetencerne i huset. Det skal gøres rigtigt første gang, og ikke som løsningen på en Kom-i-gang-med-Access opgave.
Dertil vil jeg råde jer til at gøre databasen til en relationsdatabase, så I fra måned til måned kan genbruge varer, kunder og bestillere.