Avatar billede TheDuckson Nybegynder
27. juli 2011 - 14:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Start Word 2010 med at vælge template

Hey

Jeg har rodet med at få word til at starte op så man i stedet for at have et tomt dokument skal vælge en skabalon. Jeg vil gerne slippe for at skulle op i filer, nyt, mine skabaloner og så først der vælge hvilken skabalon jeg skal bruge.

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. august 2011 - 23:29 #1
Et par muligheder:

Du kan kopiere følgende lille makro og gemme makroen i din Normal.dotm:

Sub AutoExec()
    Dialogs(wdDialogFileNew).Show
End Sub

En makro, som hedder "AutoExec", køres automatisk, når man starter Word.
Denne makro åbner dialogboksen "Ny" - svarende til det, du beskriver, at du gør manuelt.

En anden mulighed (som evt. kan bruges i kombination med makroen): Føj kommandoen "FileNewDialogClassic" til værktøjslinjen Hurtig adgang. Så skal du blot klikke en enkelt gang for at åbne dialogboksen "Ny":

Hurtig anvisning:
1. Vælg Filer > Indstillinger > kategorien Værktøjslinjen Hurtig adgang.
2. Over venstre liste, vælg "Alle kommandoer".
3. I venstre liste, find og marker "Nyt dokument eller ny skabelon".
4. Over højre liste, sørg for, at der er valgt "Til alle dokumenter (standard)".
5- Klik på knappen Tilføj.
6. OK.
Hvis du bliver spurgt, om du vil gemme Normal.dotm, når du lukker Word, så vælg Ja.

Du kan desuden føje en genvejstast til kommandoen.

Hvis du har brug for hjælp til installation af makroer, se:
http://word.mvps.org/faqs/macrosvba/CreateAMacro.htm
Avatar billede TheDuckson Nybegynder
06. marts 2012 - 08:01 #2
Hej

Lang tid siden, og tak for din forklaring. Jeg kan godt få det til at virke, men det skaber nogle andre problemer.

F.eks. så selv om jeg prøver at åbne et dokument så kommer den også med åbnings dialog boksen.

Desuden kan den ikke køres uden at man tillader alle macroer, ej heller hvis jeg lokalt laver en signatur.

Så jeg roder stadig med problemet en gang i mellem når jeg lige har et par minutter til overs :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. marts 2012 - 10:52 #3
Den løsning, jeg beskrev, gør det, du beskrev som dit ønske dengang.

Du kan i sagens natur ikke køre noget med makroer, uden at du tillader makroer. Du kan definere mappen med skabeloner som en placering, du har tillid til (se hjælpen).

Ifølge din beskrivelse nu er det noget andet, du vil, end du beskrev oprindeligt. Hvis det kan kunne styre automatisk, skal du ud noget langt mere indviklet kode.

Jeg vil foreslå, at du i stedet blot i værktøjslinjen Hurtig adgang indsætter en genvej til kommandoen "Nyt dokument eller ny skabelon" (kommandoen bagved hedder FileNewDialogClassic) og evt. knytter en genvej til den. Det kan gøres via Filer > Indstillinger > Værktøjslinjen Hurtig adgang. Kommandoen åbner samme dialogboks som makroen.
Avatar billede TheDuckson Nybegynder
06. marts 2012 - 11:03 #4
Hej Lene

Tak for dit svar.

Jeg har ellers læst at hvis man får signeret dokumentet så kan man nøjes med nedsat sikkerhed og ikke et åbent sår.

En skam microsoft ikke bare har lavet det så man kan sætte et flueben et sted.

Jeg tror jeg vil overveje det med genvejen endnu engang, selvom det ikke var det ønskede.

Men tak for hjælpen alligevel.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. marts 2012 - 13:04 #5
Du behøver ikke at gå på kompromis med sikkerheden. Det er korrekt, at man kan benytte signering (af den rigtige type) - det er en mere kompleks sag, end jeg sådan lige vil kaste mig ud i forklaring på.