Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. juli 2011 - 13:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk IP vs. Statisk IP.

Hvad er forskellen og hvilken er mest sikker at benytte?
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. juli 2011 - 13:47 #1
Forskellen siger vel næsten sig selv:

Dynamisk = Ikke samme IP hele tiden
Fast = Samme IP hele tiden

Det ene er ikke mere sikkert end det andet.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
25. juli 2011 - 14:48 #2
Med fast ip kan du opsætte en ftp -eller web server derhjemme.
Avatar billede vasques Nybegynder
25. juli 2011 - 15:00 #3
Du besvarer halvvejs selv det spørgsmål jeg tænker du stiller! Men ellers så er dynamisk mere sikkert end fast da hackere skal finde ud af hvilken ip du er skiftet til hvis du har dynamisk ip. Ved en fast ip er det samme ip de skal rette deres angreb imod.

Yderligere er det besværligt at have en server sat op hvis du har dynamisk ip, da den jo skal kunne findes af andre enheder der skal "se" data på din server. Hvis ip adressen skifter hele tiden vil router listerne konstant skulle opdateres hvilket er en større proces før disse lister er opdateret på de ufattelig mange routere der kommer i kontakt med data fra din dynamiske ip. Fx. en web servere der indeholder web sider.
Dynamisk ip anvendes også af internet udbydere af flere forskellige årsager bl.a. at de hurtigt kan give en ip fra en tidligere kunde til en ny. Disse udbydere tager sig ofte betalt for at given en fast ip til en kunde.
En fast IP er mål for hackere i større grad da de "blot" skal ramme samme ip i deres forsøg på at trænge ind på en pc/server eller andet udstyr.

Håber det giver dig svar på dit spørgsmål.
Avatar billede chalde Seniormester
25. juli 2011 - 15:28 #4
#2 Det kan man så også med dynamisk.
Problemet er naturligvis at den skifter, men det klares nemt med DDNS.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. juli 2011 - 15:45 #5
#3 Det var et super godt svar. Hvordan skifter man til Dynamisk IP?
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
25. juli 2011 - 17:14 #6
dynamisk er ikke mere sikker overhovedet, det ligger fast.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. juli 2011 - 21:42 #7
Hvordan skifter man til Dynamisk IP?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. juli 2011 - 07:58 #8
HVORFOR vil du have en dynamisk IP, hvis du i forvejen har en fast? Har du ikke bedt om fast IP hos din udbyder, har du formodentlig allerede en dynamisk IP. Vil man have en fast IP, må man mange gange betale ekstra.

OBS. En dynamisk IP er IKKE mere sikker end en fast IP.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. juli 2011 - 09:14 #9
#8 Men den skifter jo ip adressen hver gang man logger på = let genkendelig og derved et nemt mål for f.eks en hacker. Hvordan checker jeg om jeg har dynamisk/fast IP?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
26. juli 2011 - 09:15 #10
#9 Det var noget vrøvl.

Der skulle selvfølgelig stå at en IP som ikke er dynamisk skifter aldrig og er derved let genkendelig og derved et nemt mål for f.eks hackning.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. juli 2011 - 09:25 #11
#10

Vrøvl. Når du nu går så meget op i sikkerhed, så ville jeg nok kigge andre steder end IP adresse. Jeg gentager mig selv, igen, IP adresse har INTET med sikkerhed at gøre.