Avatar billede allanthiim Nybegynder
18. juli 2011 - 19:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

lidt hjælp til at vælge bærbar til skolebrug

Hej jeg står og skal købe en bærbar til min datter til skolebrug (10.klasse og derefter en vidregående uddannelse)
jeg har så kigget på nettet og fundet ud af at det med størrelse på processer er lidt en jungle for mig
jeg har forstået at størrelsen har meget med batteritiden at gøre.
kravet er at skærmen skal være en 14".
Ingen krav til ram og harddisk.
Der skal være drev i.
Prisen max 4000,-.
Jeg har kig på følgende maskiner.

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3831
og
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3752
Avatar billede muddi Praktikant
18. juli 2011 - 20:14 #1
Personligt går jeg altid efter pro-modellerne, ligesom nummer to du angiver. Men til en pige i 10. klasse, så tror jeg faktisk hun ville få mere ud af den første.

Asus UL80VT har godt nok kun en Intel Core 2 Duo processor på 1,3 GHz, men den har dog to kerner, og hvis hun ikke skal spille spil eller afvikle processortunge programmer, så vil den længere batteritid, som det samtidig giver være en fordel til en lang skoledag.

Derudover vinder den på ram og harddiskkapacitet, hvilket ikke spiller den store rolle, da de begge har rigeligt til at afvikle kontorprogrammer og internetbrowser. Toshibaen har i øvrigt en harddisk der klarer 7200RPM, hvilket udvikler en masse varme og bruger en masse strøm.

Hvad angår skærm og trådløse forbindelser er der ikke de store forskelle.

Asus kommer med 64-bit Windows 7 Home, mens Toshiba kommer med 32-bit Windows 7 Professional. De features der mangler i Home, dem kommer hun nok næppe heller til at mangle ;)

Asus er næsten et halvt kilogram lettere end Toshiba, og da du siger den skal bruges i skolen, så er det jo rart at den vejer så lidt som muligt.

Til sidst er der prisen, hvor Asus også er billigst, så for mig at se, så vinder den.

MEN, jeg ville tage pigen med ud og prøve begge modeller, inden jeg købte noget. For tastatur og følelsen ved at røre ved det, betyder meget for arbejdsglæden. Hvem har ikke prøvet at sidde med et tastatur, hvor tasterne sad "forkert". Jeg har ihvertfald ;)
Avatar billede muddi Praktikant
18. juli 2011 - 20:15 #2
Jeg skal lige pointere, at jeg ikke kender nogen af de to modeller, og at jeg kun udtaler mig ud fra de specs du henviser til.

/Morten
Avatar billede kjeldsted Novice
18. juli 2011 - 20:18 #3
Det kommer jo også lidt an på hvad den skal bruges til på videregående udd. Hvis man fx. har planer om at læse jura, skal man jo faktisk blot have en computer der kan gå på nettet og skrive. Men vil man i gang som fx. arkitekt eller ingeniør skal man formodentlig have fat i noget meget krævende software der kræver flere ressourcer.
Avatar billede pstidsen Novice
18. juli 2011 - 20:37 #4
Er andet bud kunne være: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=684324

Men altså skal den slet ikke bruges til spil eller programmer som kjelsted omtaler?
Avatar billede wilma2005 Nybegynder
18. juli 2011 - 22:52 #5
Samsung, eller måske Dell, ville jeg nok gå efter.
De er for det meste ikke dyre, men har en fin kvalitet til prisen :)
Avatar billede allanthiim Nybegynder
20. juli 2011 - 19:21 #6
Ellers et godt bud men der er ikke drev i.
hun siger at hun er ligeglad med batteritiden så jeg har kigget lidt vidre og fundet denne her.http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=3752
det er en TOSHIBA ved ikke om de er gode eller ej,
Mon nogle bevist laver dårlige computer.
Avatar billede allanthiim Nybegynder
09. februar 2012 - 17:43 #7
muddi smid et svar så får du point
Avatar billede allanthiim Nybegynder
06. marts 2013 - 21:31 #8
lukket