Avatar billede razmataz Nybegynder
01. august 2001 - 23:52 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Temperatur på CPU

Jeg har lige købt mig en AMD 1,2Ghz 266mhz FSB. MEN... min processor kommer på på ca. 60 grader ved alm. brug. så jeg tør slet ikke bruge min puter til lidt hårdere grafiske ting uden at have en blæser stående ved siden af og puste ind i mit åbne kabinet..
Hvad er en \"normal\" temperatur for en IKKE over clocket CPU? .. og hvad er fornuftigt?
Avatar billede zycho Nybegynder
01. august 2001 - 23:57 #1
Normalt for en T-bird ved \"none load\" (lige tændt computeren) er 40 grader (max 45).

\"Full load\" (tændt i mange timer og brugt den til tunge applikationer) er ca. 50-55 grader (max 60)

Avatar billede zycho Nybegynder
01. august 2001 - 23:57 #2
AMD påstår selv at kernen i processoren kan klare 90 grader men så langt må du aldrig komme ud!
Avatar billede zycho Nybegynder
01. august 2001 - 23:59 #3
Har du et lille kabinet ? Og måske enda mange ting i ? EN god ting ville være et stort kabinet med god luft i og en god CPU køler....

Så jeg ville nok anbefale dig til at købe nyt kabinet og eller ny køler. Hvis kabinettet allerede er stort så ny køler selvf.
Avatar billede martinmcfly Nybegynder
01. august 2001 - 23:59 #4
Ca. 50 Grader er at foretrække, men de 60 Grader er ikke meget kritisk. Hvis du derimod nærmer dig de 70 Grader ved belastende arbejde, så skal du overveje en bedre køler + kølepasta.
Avatar billede razmataz Nybegynder
01. august 2001 - 23:59 #5
du vil altså påstå at min køler er god nok? .. jeg renger med at overclocke den lidt .. jeg skal vel have byttet det lort som jeg har fået fat på skal jeg ikke?
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:01 #6
jeg har en fin kølepasta .. den kostede 45kr.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 00:01 #7
det ville jeg gøre...det er lige i overkanten med den varme! Prøv at søg rundt om kring efter cpu køler reviews på nettet! Du finder helt sikkert noget...

Er pengene intet problem ville jeg anbefale NC Silverado 50! (ud fra test)!
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:02 #8
hvis jeg nu er villig til at ofre 200-250kr på en køler, kan jeg så regne med at få en som kan klare at holde temp. nede på et godt niveau?
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 00:03 #9
ja men nok ikke en som også er støjsvag...

Global Win laver vist nogle kølere som køler godt i det prisleje men larmer forfærdeligt! Så det er et svært valg.......
Avatar billede the_email Nybegynder
02. august 2001 - 00:04 #10
Det er jo nok luftcirkulationen så køb en Coolermaster Twincooler den har to blæsere og blæser  luften forbi CPUen og så bliver den bedre kølet. Jeg har samme problem og får ovenstående køler imorgen eller i overmorgen, du kan lade spørgsmålet stå så kan jeg skrive om det virker.

TheEmail.
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:06 #11
hmm.. det giver mig en ide... mit mobo har strøm udgange til 3 12v kølere... jeg kan vel bare selv montere en køler på siden af den nuværende køler og se om det giver nogen effekt..
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:07 #12
og forresten ... det med støjen ... he he ... den kan larme som en motorsav, den kan alligevel ikke overdøve det andet hardware jeg har ;)
Avatar billede the_email Nybegynder
02. august 2001 - 00:08 #13
Arh...

Vent hellere og hør om det virker før du gør noget dumt.

Nå godnat og sov godt
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:13 #14
hmm... nu har jeg været inde på edbpriser og kigget lidt ... de har en golden Orb køler ... er den noget værd? .. det er umiddelbart den bedste jeg kan finde .. men den koster under 200 kr..
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 00:15 #15
Den er mange gange blevet \"kåret\" til at være den køler som er værst at montere/afmontere. Jeg har selv prøvet det. Den er voldsyg at montere!
Der advares også de fleste steder hos forhandlerne(!) at de ikke påtager sig noget ansvar og at den er svær at montere o.s.v.
Avatar billede razmataz Nybegynder
02. august 2001 - 00:16 #16
men er den god?
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 00:17 #17
Avatar billede brosnjikov Nybegynder
02. august 2001 - 00:17 #18
Min Cyrix 300 (233MHz) processor kører ved idle på 60+ grader (af og til mindre) og ved 55 (!) grader ved hård belastning.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 00:18 #19
kan jeg ikke udtale mig om da jeg monterede den for en ven og jeg ikke har hørt om den siden! Desværre
Avatar billede arne_byste Nybegynder
02. august 2001 - 02:42 #20
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
02. august 2001 - 08:35 #21
Kommentar fra zycho
-----
\"AMD påstår selv at kernen i processoren kan klare 90 grader men så langt må du aldrig komme ud!\"
-----
zycho, AMD siger at KERNEN kan klare 90 grader. Husk lige, at den temp. du måler IKKE er den i kernen. Dvs. den temp. du måler må sikkert ikke kommer over 70 grader (eller deromkring).

::sunlock.dk::
Avatar billede groggy Nybegynder
02. august 2001 - 12:25 #22
Jeg kan kun anbefale en Taisol køler... Den har en god ydeevne og er samtidig støjsvag. Jeg bruger den selv og er yderst tilfreds med den.
Avatar billede zycho Nybegynder
02. august 2001 - 14:20 #23
sunlock > Jeg skrev da også at det var KERNEN så slap lige af :)
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
02. august 2001 - 14:26 #24
zycho <<<

Jeg slapper da oz af - HELT AF ;)

Jeg ville bare sikre mig at du vidste hvor det var man tog temp\'en. Den er nemlig meget misvisende fra AMD\'s side, at sige, at kernen kan blive 90 grade (hvor meget svarer det til uden på????)

::sunlock.dk::
Avatar billede dribble Nybegynder
02. august 2001 - 15:02 #25
har samme CPU, der er ganske normalt med en temp. omkring de 55-60 grader, nu har jeg selv spurgt flere omkring det samme problem, og der er meget delte meninger.
men min konklusion var at de som jeg finde mest pålidelige, har alle sagt at det var ganske normalt.

så min konklusion....FORGET ABOUT IT

din comp. fejler ikke noget

hilsen Dribble
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
02. august 2001 - 21:03 #26
dribble <<<

Det er der da. Se lige her:
http://www.icrontic.com/?action=hardware&id=47&order=&select=4&showall=1
Men ok, hvis den ikke kan køle den, så er der ikke noget, som kan *S*

::sunlock.dk::
Avatar billede dynablast Nybegynder
12. august 2001 - 16:57 #27
Hej

Du må aldrig lade dit case stå åben da der ikke kan komme air flow inden i. Det medføre at alt inde i din pc stiger VOLDSOMT i varme. Et case skal altid være lukket.

/DynaBlast
Avatar billede razmataz Nybegynder
12. august 2001 - 23:21 #28
dynablast >> Det er nok den største gang l*** jeg længe har hørt...
Mit case har INGEN luftindtag, ergo er der intet \"airflow\" inde i det, og nu er det sådan at jeg har temp. følere på HD, CPU, PWR og alm rum inden i pc\'en.. og jeg kan se at temperaturen falder VOLDSOMT når jeg åbner kabinettet. Desuden skrev jeg også at jeg havde en blæser stående og puste ind i det åbne kabinet, og du vil vel ikke prøve at fortælle mig at en 120W blæser ikke kan holde temperaturen nede?
Avatar billede groggy Nybegynder
13. august 2001 - 08:41 #29
dynablast >> Der har du vist ikke helt ret! Da stuetemperaturen stort set altid er lavere end den luft der er i kabinettet, vil det derimod give lavere temperatur, da der kommer langt mere kølig luft ind mens der ryger mere varm luft ud, end med et lukket kabinet!

Et andet problem med et åbent kabinet kan være støv, hvilket hardware ikke altid bryder sig om, men det er en helt anden snak.