Avatar billede trane_frisk Nybegynder
01. august 2001 - 23:49 Der er 9 kommentarer og
5 løsninger

Problemer med skærm!!

Hej

jeg har en 17\" skærm som i ca. en dag har stået op af en højtaler! der er så kommet en lang mørke stribe hen af skærmen og i bunden som gør det hele lidt mørkere!!

jeg har prøvet at trykke på \"degaus\" knappen men det hjælper ikke, hva\' gør jeg???
Avatar billede martinmcfly Nybegynder
01. august 2001 - 23:54 #1
Fjern stikket fra stikkontakten i en halv time. Det plejer at løse problemet.
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
01. august 2001 - 23:54 #2
Hvis det er fordi at stået tæt på en magnet, så er du nødt til at tage skærmen med hen til en lokal Radio/tv-forhandler, han har en spole, som kan afmagnetisere skærmen igen....et meget lille problem, som han forhåbentlig ikke skal have ret mange kroner for!!!!
Avatar billede trane_frisk Nybegynder
01. august 2001 - 23:56 #3
ok jeg vil først lige prøve martinmcfly\'s forsøg!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 00:00 #4
Ellers må du tænde og slukke nogle gange, det kan den godt tåle, men du skal holde en pause imellem forsøgene.
Spolen får en kraftig vekselstrøm igennem den indbyggede spole og for at strømmen skal klinge af sidder der en modstand der, når den bliver varm øger sin modstand, så den skal have lov til at køle af.
Avatar billede abpdk Nybegynder
02. august 2001 - 00:04 #5
ulrikhjul>> Hvis skærmen har en Degauss funktion er det så ikke nok?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
02. august 2001 - 00:09 #6
abpdk -> Det ved jeg faktisk ikke....Jeg ved bare at vi plejer at gøre det med spole på tv-apparater!
Avatar billede lingoman Nybegynder
02. august 2001 - 00:09 #7
Jeg havde engang det samme problem med mit TV. Der løste jeg problemet på følgende måde.

Dersom det er et resterende magnetfelt som er skyld i problemet ville jeg tro at du kan fjerne det igen ved at lade højttalerne (eller en magnet) stå ved din skærm som før. Derefter skal du veksle polariteten som skærmen mærker ved at vende magnetfeltet. Gentag processen samtidigt med at du langsomt øger aftanden mellem skærm og magnet i mens du heletiden vender feltet 180 grader. Når du ikke længere kan se nogen inflydelse på skærmen af magneten\'s vendinger er den udenfor rækkevide.

Da jeg så en forbedring første gang, gentog jeg denne process 3-4 gange efterfølgende. Der var stadig en smule tilbage men det forsvandt med tiden for hver gang der blev tændt og slukket for fjensynet.

Håber at det også hjælper dig

mvh geo
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 00:13 #8
Som gammel tv-reparatør lavede jeg min egen Degauss spole, den havde dog ikke en modstand, men en afbyder.
Så fik tv en gang med den alt imedens jeg fjernede mig fra skærmen.
Avatar billede Beach Mester
02. august 2001 - 00:21 #9
Der er også en anden mulighed, hvis man har en magnet.
Hvis man forsigtigt tager den hen til centeret af skærmen og så i rolige cirkulære bevægelser kører magneten rundt og rundt og rundt (så det kommer til at dække HELE skærmen + 10-20% ud over) så kan det også fjernes. Det er faktisk det samme som radioforhandlerens \"spole\" gør. Den udligner problemerne.

Magneten skal være ca. 2-3 cm. fra skærmen når du gør det, og du må under ingen omstendigheder holde pause under \"operationen\" da det bare vil flytte problemet til et andet sted på skærmen!!!

Skærmen skal være tænt under handlingen, og du vil se en masse farver komme frem på skærmen som man til at starte med måske bliver lidt bange for. Men det skal du ikke være, bare kør videre ind til du er kommet et godt stykke ud over skærmens radius.
Jeg ved ikke om det er en fordel at man har et helt hvidt skærmbillede når du gør det, men tror det kan være det bedste da der så er fuld knald på alt fosfor og kanonerne!

Men luk døren og træk gardinerne for når du gør det, ellers tror naboen bare du har tabt en skruge:-)

Jeg har selv lavet fidusen et par gange både på mit eget og andres fjernsyn (ikke monitore) hvor det hver gang er lykkedes at få et normalt billede frem. Men det har meget at gøre med hvor meget skade der allerede er lavet. Hvis man klistre en højtaler fast til en skærm i 10 år så er der nok ikke mange muligheder tilbage end at købe en ny skærm eller billedrør:-(

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 00:42 #10
beach>Man må ikke bruge en magnet til formålet, der skal et vekselspændings felt til, og det er hvad spolen gør!

Under alle omstændigheder vil den indbyggede degausser fjerne sporene efter magnetfeltet.
Det er hulmasken af metal der påvirkes!
Avatar billede Beach Mester
02. august 2001 - 00:55 #11
Det har ellers virket fint op til flere gange. Det kan godt være det ikke er den \"rigtige\" måde at gøre det på, men hvis det nu virker.
Er det ikke også det som en afmagnetiseringsspole rent faktisk gør? Laver et cirkulært magnetfelt som \"løber rundt\"?

Nå, nu er der gang i jobbet igen, så jeg bakker ud:-(

//Beach

Avatar billede trane_frisk Nybegynder
02. august 2001 - 21:54 #12
martinmcfly\'s forslag virkede perfekt! men fordi i alle gjorde et så hæderligt forsøg for I alle point!
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 22:08 #13
Takker for pointene ;o)
Avatar billede Beach Mester
02. august 2001 - 22:57 #14
Det samme herfra:-)
Håber ikke du løber ind i problemet igen, da man kan være så uheldig at det har sat sig så godt fast at det er umuligt at fjerne det igen! Så pas på med højtalere mm. tæt på en skærm... De kan altså ikke li det!
Hvis du skal have noget magnetisk stående tæt på, så kan man montere nogle magneter bag på de magneter der laver problemerne sådan at de modarbejder hinanden.

//Beach