Avatar billede blueeye97 Nybegynder
01. august 2001 - 23:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

lys igennem glas

Hvis jeg laver noget i glas i 3dsmax og lyser med fx. en targetspot på det, stoppes lyset af overfladen. Men i virkeligheden ville lyset vel \"gå igennem\" materialet. hvordan gør jeg et materiale rigtigt gennemsigtigt ?
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. august 2001 - 13:09 #1
Har du brugt opasty i MaterialEditor\'en ?
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. august 2001 - 13:10 #2
Prøv er at brug visibility i TrackView\'en. Den gør objecter rigtigt gennemsigtigt...

ZeroHero
Avatar billede xxx_jensen Nybegynder
02. august 2001 - 18:33 #3
Du skal bruge \"ray-traced shadow\" som skygge effekt på dit targetspot.... så virker det!
Avatar billede xxx_jensen Nybegynder
02. august 2001 - 18:35 #4
Dit \"glasmateriale skal \"naturligvis\" være transparent!
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. august 2001 - 21:21 #5
xxx jensen>> det har intet med hvilken slags skygge man bruger!!! Brug Track-view til at gøre en objekt gennemsigtig... (har selv været udsat for det samme problem)

ZeroHero
Avatar billede blueeye97 Nybegynder
03. august 2001 - 15:29 #6
Tak for hjælpen. Jeg prøver :o)
Avatar billede xxx_jensen Nybegynder
05. august 2001 - 12:06 #7
Jeg bliver nødt til at korrigere zeroheros afvisning af mit svar!
Skygge effekten på et lys i dette tilfælde et target spot er altså helt afgørende for om et materiale bliver transparent eller ej….!
Anvender man standard indstillingen med Shadow Map gemmenlyses glasset ikke og der vil ikke blive kastet skygger på bagvedliggende objekter.
Anvendes derimod Ray Rraced Shadows virker materialet transparent og der bliver kastet skygger på bagvedliggende objekter.
Prøv selv med en simpel opstilling....!
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. august 2001 - 19:16 #8
xxx jensen>> Jeg vil undskylde meget hvis jeg tager fejl - men det tror jeg ikke jeg gør.
RayTraced Shadow og Shadow Mapping er to forskellige måder der bliver beregnet skygge på.
Grunden til at RayTraced Shadow altid ligger (er synlig) korrekt er fordi den ikke medberegner bias. RayTracing er altså kort fortalt en \"Simpel\" beregning af skygger. Derimod bliver bias medberegnet i shadow mapping. Så hvis du ændre på bias under \"Shadow Parameter\" vil altid kunne opnå det samme som RayTraced Shadow.

Konklusion:
Så kort fortalt - I dette tilfælde gør det lige meget hvilken Skygge beregning du bruger!!!!

ZeroHero