Avatar billede brugersolsort Nybegynder
11. juli 2011 - 20:06 Der er 4 kommentarer

Datalogi uddannelsen.

Jeg kan se andre har spurgt ind til datalogi uddannelsen og forsøger mig så herinde også :-)

Jeg overvejer at skifte valg af uddannelse til datalogi. Årsagen til dette er, at jeg pt. går på en uddannelse, hvor jeg har haft 50 % datalogi og 50 % matematik kursus. Jeg kan meget godt lide matematik, men efter at have taget et kursus i algorit mer og data strukturer (som jeg fandt meget spændende og udfordrende), har jeg fået lidt øjnene op for et eventuelt spring til datalogi og så bruge de valgfrie fag der på matematikken.

En anden grund til dette skift af uddannelse er også de spændende jobmuligheder, som man kan få ved at blive datalog. Jeg har set lidt rundt på de forskellige jobbanker.

Hvis jeg bliver på den uddannelse jeg går på, kan jeg få en kandidat i matematik, men jeg er bange for, at jeg ender med nogle mere eller mindre kedelig jobs.

Jeg har i forbindelse med disse overvejelser nogle spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at stille:

* Hvor meget matematik bruger en færdig uddannet datalog i sit arbejde?

* Nu er det nævnte kursus det eneste af de datalogi kurser (som jeg har haft), som sådan set rigtigt har beskæftiget sig med matematik - er der andre og hvilke?

* Hvilken rolle spiller det, når man er færdig uddannet som datalog, at man er god til sprog fx engelsk?

* Hvad er forskellen på at vælge datalogi uddannelsen, hvor man benytter de valgfrie kurser på matematik og vælge matematik og benytte de valgfrie kurser på datalogi.

* På datalogi uddannelsen (og efter) er man så meget dårligere stillet, hvis man ikke har haft den store erfaring med programmering, computere inden man startede end dem som har erfaring?

Jeg håber der nogle, som kan besvare et eller flere spørgsmål :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2011 - 20:46 #1
Det er forholdsvis faa programmoerer som udvikler software der laver matematiske beregninger.

Engelsk er ret vigtigt. Det er sproget der bruges indenfor IT.

Det burde ikke betyde saa meget om du har programmeret i forvejen. Hvis du ikke har, saa har du ikke faaet en masser unoder som skal aflaeres.
Avatar billede wjens Guru
12. juli 2011 - 18:54 #2
Enig med Arne. Meget få dataloger har brugt matematik direkte i deres arbejde. Plus at et rimeligt engelsk er et must.

Men matematikken er ikke spildt. Den er en god baggrund til mange datalog-jobs, da metoderne med præcis logisk tankegang ligner programmering (f.eks. til databaser). Til andre datalog opgaver - f.eks. projektledelse - er matematikken ikke til nogen nytte, for her følger tingene sjældent en fast logik.

Du behøver ikke programmeringserfaring før studiet, men sørg for at få en masse undervejs. I mange ansættelser er det en vigtig parameter.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. juli 2011 - 19:41 #3
Helt enig i at matematikken ikke er spildt.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2011 - 00:50 #4
Tid at faa afsluttet her?