Avatar billede c3-rp Nybegynder
11. juli 2011 - 19:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer mount/unmount?

Jeg har en Nexus S (Android 2.3.4.2) hvor det interne SD-kort er begyndt at opføre sig mærkeligt. Den er gået i en form for read-only mode hvilket får apps til at crashe.

Den måde jeg kan fremprovokere noget på, er ved at enten mounte den i Windows og lægge filer over/slette/rette i dem. Alt dette fungerer fint. Når telefonen så genstartes, så er alt data væk.

Det samme er tilfældet hvis jeg logger ind via shell og opretter en test fil (echo "test" >> test.txt) og så unmounter og mounter USB-lagret igen - så er filen væk.

Jeg har fundet andre med samme symptomer som mig, hvor løsningen desværre var en udskiftning af bundkortet i telefonen - altså en hardware-fejl. Jeg vil dog mægtig gerne slippe for at kontakte Samsung da telefonen er købt i USA.

Siger det folk med unix forstand noget? Skal man bruge en "bekræft ændringer" kommando før tingene bliver skrevet - noget jeg så kan putte i f.eks. fstab.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2011 - 20:10 #1
og fra windows, så bruger du 'sikker fjernelse' så alle buffere er tømt?
Avatar billede c3-rp Nybegynder
11. juli 2011 - 20:13 #2
Ja det sidder som en rutine efterhånden.
Jeg er blot forundret over at en simpel umount/mount er nok til wipe de data man netop har overført/slettet
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 20:46 #3
Bær over med mig hvis det er noget sludder jeg skriver, jeg kender kun Android fra en E-pad, men går ud fra at princippet er det samme.
Har du prøvet at overføre / redigere dine data via FTP - Hvorfor skriver du "Siger det folk med unix forstand noget?" når du kører Android
Avatar billede c3-rp Nybegynder
11. juli 2011 - 21:01 #4
Åbenbart er det en Linux kernel der kører på Android - jeg vil helst ikke kloge i det, da jeg først fandt ud af det da jeg gik i gang med at finde årsagen til min fejl.

http://developer.android.com/guide/basics/what-is-android.html

Det gavner at have rodet med linux kommandoer i sine unge år, da navigeringen i filsystemet og gængse kommandoer som cat, grep, ps, fdisk osv. kan bruges (vha. en package der hedder busybox vist, den fulgte med ClockworkMod Recovery image jeg installerede). Men jeg ved virkelig intet om Linux, deraf også mit spørgsmål til umount/mount og hvordan dens praktiske gøremål udføres.
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2011 - 21:08 #5
OK ! og vedr. FTP ??
Avatar billede c3-rp Nybegynder
11. juli 2011 - 21:22 #6
Der kører ikke en ftp-service på telefonen. Jeg kunne måske installere en, men jeg tvivler på det hjælper når heller ikke fil-tilgang via USB samt telefonens mod-menuer og endda direkte shell-adgang, alle blot bliver nulstillet.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. juli 2011 - 08:10 #7
kan det tænkes, at en chmod 777 ville rette op på det (det skulle give skrivetilladelse til alle, hvis den fyres a i den rigtige mappe)
Avatar billede c3-rp Nybegynder
01. august 2011 - 00:04 #8
claes57: Jeg forsøgte kommandoen, hvilket også blev udført uden nogen fejlmeddelelser. Men problemet var den samme, så snart der blev unmountet/mountet, var alle ændringer pist væk igen.

Jeg kontaktede Samsung som bad mig sende den til reparation, hvilket jeg nu har gjort. Det bliver spændende hvad de siger, om de bekræfter min mistanke om et defekt sd-lager.

Tak for jeres hjælp og tid helgec og claes57. Kunne jer bede jer lægge et svar, så skal jeg fordele pointene imellem jer.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. august 2011 - 09:21 #9
for min skyld kan du bare lukke, og holde point selv...
Avatar billede c3-rp Nybegynder
10. november 2011 - 10:22 #10
Fik min telefon tilbage for et par uger siden. Bundkortet var ristet så al indemaden blev skiftet ud og det er nu igen muligt at tilgå et (wiped) SDkort