Avatar billede KrILl3 Nybegynder
10. juli 2011 - 22:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Højtalere i bærbar kan ikke spille samtidigt

Hejsa Eksperter :)

Jeg er den heldige ejer af en MSI GX740. jeg har haft den ii et år og her for nylig er jeg så begyndt at få problemer med lyden. Maskinen kommer med 5.1 lyd, dvs. at den har fem små højtalere og en bas samt den har et 7.1 lydkort. Indtil nu har jeg kunnet bruge højtalerne fint sammenhængende, men efter jeg var oppe hos en af mine venner har højtalerne fungeret mærkeligt. Det virker som om computeren har delt højtalerne op i to grupper. når jeg højreklikker på lydikonet i processlinjen kan jeg vælge mellem to højtalersystemer, der hedder det samme. det en bruger bassen og de dybe tone fra to af højtalerne (som bass og rear-højtalere), mens det andet bruger front højtalerne og afspiller diskanten. Problemet tror jeg er opstået efter at computeren har været koblet til en fladskærm og har installeret driveren til de højtalere. jeg ved det ikke med sikkerhed da jeg som regel har et anlæg koblet til, men jeg har først opdaget det efterfølgende tv'et. da jeg så ville gå ind i Realtek Audio Control Panel kunne jeg heller ikke finde det, det virker som om det ikke er installeret længere. Jeg er sikker på at jeg ikke har afinstalleret det, men jeg har engang gjort sådan at det ikke startede når computeren tændte, da jeg har et eksternt lydkort fra Creative ( http://dk.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=873&product=20055 ). jeg vil gerne have det sådan at jeg kan afspille fra alle højtalerne igen. jeg har gjort følgende:

-fjernet driveren fra fladskærmen
-afinstalleret realtek og geninstalleret det, både med og uden internetforbindelse (det havde hjulpet for en anden at slukke)
-kørt fejlfinding af højtalerne(windows konstatere at de virker fint - hvilket de også gør bare hver for sig)
-prøvet at lade windows finde drivere til højtalerne gennem enhedshåndtering
-hentet MSI's automatiske driver-hentnings program (det kunne ikke finde nogle drivere)
-Prøvet at finde drivere på MSI's hjemmeside (uden held da jeg ikke kan finde min computer længere)
-prøvet at hente realtek HD audio driveren til MSI's GX640 som ligner min mest.

Her er lidt nyttig information der måske kunne have indflydelse:
- har et Logitech G35 headset jeg har installeret lyddrivere til
- har installeret ffdshow (audio og video decoder)
- Computeren kører windows 7, 64 bit
- jeg har aldrig haft pillet ved lyddriveren før
- anlægget (Logitech Z5500) er koblet til gennem det eksterne lydkort og der er ingen problemer med dem overhovedet, heller ingen problemer med headsettet.
Avatar billede KrILl3 Nybegynder
10. juli 2011 - 22:34 #1
Jeg håber der kommer nogle gode bud på hvad jeg kan gøre da det irriterer mig grænseløst når sådan noget ikke virker :D
Avatar billede KrILl3 Nybegynder
10. juli 2011 - 22:52 #2
Jeg har løst problemet, men vil da gerne høre om i har en ide til hvad problemet kunne være, dog kun for sjov :)
Avatar billede kjeldsted Novice
11. juli 2011 - 00:56 #3
Jeg vil så gætte på en fejl 40...