Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 16:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Opløsning: Ingen opløsning passer til mit TV??

Hej Eksperter.

Jeg har et problem jeg har bøvlet lidt med. Min computer sidder til mit LCD fladskærm via DVI til HDMI. Jeg har normalt altid kunne finde en opløsning eller brugerdefinere en. som hedder noget lign. 1824x928 1080p. - Windows havde så en nVIDIA opdatering som så fuckede alt op.
Jeg kunne på ingen måde finde en opløsning som passede eller noget, så jeg systemgendannede til lige inden windows opdatering, men somom problemmet er fulgt med. den tætteste gode opløsning jeg kommer på at kunne se fuld skærm er 1440x928 hvilket er meget wierd at se på. især når man er van til stor opløsning.

Grafikkortet er Geforce 8500 GT.
TV'et er Sony XV KDL-40Z4500.

Nogle som har oplevet lign. problemmer ? eller nogle som har nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

mvh Nilas Danielsen.
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 17:10 #1
Dit fjernyn kører 1080p, så den opløsning du skal bruge er 1920x1080. Er den ikke tilgængelig?
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:12 #2
Jo, men den er alt alt alt for stor, den var osse den opløsning jeg brugerdefinerede før den drillede.
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:19 #3
og hvis jeg brugerdefinere den(customize)trækker i opløsningen så den "passer"(for gør den ikke) er den tætteste 1440x928. og det virkeligt grimt, ikoner er store osv. slet ikke som før og kan kun se halvdelen af uret. Ska jeg prøve at slette grafik driver?
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 17:23 #4
Hvorfor er den for stor? Hvis teksten er for lille, når du er på nettet, så giver de fleste browsere dig mulighed for at zoome. Jeg ville beholde 1920x1080, da det er helt klart den opløsning, der ser bedst ud på skærmen. Hvis du dog insisterer på at skifte opløsning, så skal du jo bare finde en opløsning, der har samme ratio. 1920x1080 er 16:9. 1440x928 ser underlig ud, da den nærmere er 16:10,3.
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 17:25 #5
Det med at du kun kan se det halve af uret kan du rette ved at indstille skærmområdet i enten din driver eller på TV'et. Det er dog sandsynligvis bare en bivirkning af, at aspect ratioen er forkert, som tidligere nævnt.
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:28 #6
for stor, mener jeg når jeg vælger 1920x1080 ser jeg ikke hele skrivebordet, kan ikke se sidepanlet, kan ikke se "bundlinjen"(start, uret osv). Somom det går skrivebordet går ud over skærmen. btw. 40" ved ik om det gør en forskel?.
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:33 #7
minus "går" en gang :D
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:35 #8
For små ikoner og lille tekst genere mig ikke, tværtimod. bare mega wierd den pludselig fucker helt op fordi jeg opdatere windows, som ville opdatere nvidia.
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 17:43 #9
Det lyder mest som om, at du ikke har indstillet dit TV korrekt. I billedindstillinger på TV'et kan du justere det. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men jeg ved den er der. Jeg har selv et 40" Sony Brava.
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:45 #10
hvis jeg sætter mit tv på "bred format" istedet for "smart format"(som tv'et signet passer til, normal størrelse på normal tv ikke. :) ) passer opløsning 1824 x 1026, da lidt irreterende man skal skifte format hver gang??. kommer i tanke om før i tiden da jeg satte film på computeren skulle jeg vælge 16:10 i billedformat i VLC-player for at få fuldskærm på filmene.. er bare vane menneske, og vil have det nemt :D. Men ved ikke om der er noget at gøre ved det?? :S
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 17:49 #11
wooh nu fucker det helt op.. eller nu passer det hele, åbenbart bred format den køre normalt på, bare et fucked program der var i tv'et, det som har fucket det hele op :D du får sq points for at pointed mig den rigtige og brugt tiden, så smid lige et "Svar" så jeg kan give dig points. Tak for hjælpen.
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 18:00 #12
Nej, du gør noget forkert. Den skal hverken stå på smart eller bred format, så vidt jeg husker - der er et andet sted, hvor du kan ændre det.

Når jeg kobler min MacBook til mit TV, så kører den 1920x1080 og den passer automatisk på skærmen. Det er sådan det skal være.

Desuden er det bare underligt at du ændrer billedformaet i VLC-player - at der er en sort streg i top og bund er normalt. Som sagt er dit TV's aspekt ratio 16:9, hvorimod film normalt er 2.35:1 (16:6,8).
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 18:06 #13
mit tv er et Sony Bravia KDL-40Z4500 40" står nede i højre hjørne på skærmen, vi burde have samme "styresystem" i tv'et og mit køre på 3 formater, zoom, bred og smart. Har prøvet at kigget efter opløsninger i tvet men kan ikke lige finde noget. har du ændret indstillinger?
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 18:08 #14
Bare ingen indstillinger eller noget jeg kan få til at passe på 1920z1080 1080p, kun 1824x1026 1080p
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 18:14 #15
Jeg har desværre ikke mit TV her, men det har så vidt jeg husker ikke nogte med zoom, bred eller smart at gøre. Der er under billedindstillinger en checkbox, der hedder noget i retningen af "full view" eller "no scanning", så den viser det hele.
Avatar billede NsD87 Praktikant
10. juli 2011 - 18:37 #16
Yes fandt den, Under opsætning også noget andet også hedder den Full Pixel. Tak. send lige et svar. Nu passer 1920x1080
Avatar billede wanze Nybegynder
10. juli 2011 - 18:46 #17
Det var så lidt. :)