06. juli 2011 - 11:56Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Excel - sammentælling/regning af flere regneark/filer
Hej alle
Jeg sidder med ca. 20 forskellige excel-filer som alle mine ansatte har udfyldt.
Regnearkene er fuldstændig ens, og jeg kunne godt tænke mig hvis det var muligt i et nyt regneark at samle alle tallene.
Hvert regneark har et meget fast navn (medarbejderens navn og årstal). Og derfor tænkte jeg på om det er muligt at lave nogle formler, der henter tallene i de enkelte excel filer. Samtlige filer ligger i samme bibliotek.
Hvis du vil opsummere og rapportere resultater fra separate regneark, kan du konsolidere data fra hvert regneark til et hovedregneark. Disse regneark kan være i samme projektmappe som hovedregnearket eller i andre projektmapper.
Det bedste mulighed er at bruge de 20 filer som "database" Så bruger du microsoft query til at lave en forespørgelse. Fordel er at du evt kan tilføje ny data i de andre ark og bare opdatere hovedark og du kan i hovedark meget nemmer lave udsøgninger når du engang har lavet forespørgelsen.
Umiddelbart har jeg endnu ikke fundet den optimale løsning.
Mit hovedark indeholder følgende:
Kontonr. Land Beløb-jan Beløb-feb Beløb-mar osv. 10 DK 100 115 130 20 US 50 40 65 30 UK 55 60 60 40 SE 90 120 110
Tanken er så, at der er 20 forskelle regneark, et pr. land, der er bygget ens op, og således hoved regnearket selv kan hente tallene. Også selvom man evt. byttede rundt på rækker som følgende:
Kontonr. Land Beløb-jan Beløb-feb Beløb-mar osv. 40 SE 90 120 110 20 US 50 40 65 10 DK 100 115 130 30 UK 55 60 60
De 20 forskellige regnearks navne vil have en helt fast struktur som f.eks. "TAL SE", "TAL US", "TAL DK" og "TAL UK".
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.