Avatar billede viben63 Nybegynder
05. juli 2011 - 12:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ændre partition og bibeholde data

Min partition med mit styresystem ( c: )er ved at være for lille, hvilke muligheder er der for at tage en bid af min drev -D og så bibeholde data på begge.
Avatar billede Spench88 Nybegynder
05. juli 2011 - 12:55 #1
har aldrig partioneret en harddisk uden at formatere.
fik at vide med hævet hånd i min tid i lære at det var fy skamme. så tror du kan risikere at lave noget fejl i din windows32 folder ved at partionere mens data'en stadig er derpå.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 13:02 #2
Ja det kan du sagtens med dette gratis program Easeus Partitions master Home. http://download.cnet.com/Easeus-Partition-Master-Home-Edition/3000-2248_4-10863346.html

I Easeus gør man det, at man markerer den partition, som skal afgive plads, hvorefter man går ind under "Resize/move partition" der formindsker man partitionen. Man kan trække i bjælken med musen. Når man formindsker, kan man i feltet "Allocated space after" se hvor meget plads der bliver frigivet.
Når man har sagt ok til det, markerer man så den partition, som skal tildeles plads, går igen ind i "Resize/move partition" og tildeler den, den unallocated space, som blev frigivet fra den anden partition.
05. juli 2011 - 13:20 #3
PS: Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede viben63 Nybegynder
05. juli 2011 - 15:38 #4
Jeg er rendt ind i et problem. Den bid jeg har taget fra mit D-drev, ligger som "Unallocated" og er ikke mulig at tilføje mit C-drev - se vedhæftede

http://gupl.dk/62439/
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 16:58 #5
skal du ikke lige højreklikke og formatere om til f.eks NTFS før den kan skabe en partion.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 17:24 #6
#4
Jeg opretter et par partitioner på en ekstern HDD og prøver at se på det, ved selv at flytte noget plads.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 18:22 #7
Nå nu lykkedes det, men først så det ud som om man kun kunne formindske, men efter et par forsøg blev en del af bjælken hvid i højre side, og jeg kunne trække bjælken til højre og forøge pladsen med den uallokerede plads. Og så vidt det fremgår af dit billede, har du friplads i højre side. Prøv at trække bjælken til højre og slip musen. Så skulle du gerne se, at den uallokerede plads bliver tildelt c-drevet.
Hvis det ikke lykkes hos dig, kan vi prøve med Paragon. Det er en anden metode, hvor man flytter plads direkte fra partition til partition, uden at lave uallokeret plads. Her ser du det samme hos mig. http://imageshack.us/photo/my-images/813/easeus.jpg/
Avatar billede viben63 Nybegynder
05. juli 2011 - 19:09 #8
Mit problem er løst. Det er ikke lige meget om den bid jeg tager af mit D-drev er fra højre eller venstre. Den bid der skal tage SKAL ligge lige op af det drev som det senere skal merges med....

Palther - smid et svar der er point..
Avatar billede viben63 Nybegynder
05. juli 2011 - 19:10 #9
Mit problem er løst. Det er ikke lige meget om den bid jeg tager af mit D-drev er fra højre eller venstre. Den bid der skal tage SKAL ligge lige op af det drev som det senere skal merges med....

Palther - smid et svar der er point..
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2011 - 19:15 #10
Nå det var da godt det lykkedes for dig. Jeg samler ikke på point, så du accepterer bare det svar du selv allerede har lagt:)