Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:10 Der er 34 kommentarer

Ekstern hardisk - virker ikke??

Hej alle eksperter!

Jeg har en 500 GB ekstern hardisk, som lige pludeselig ikke virker, efter den har været sat til en anden computer.
Da jeg satte den til min egen skrev den at den skulle formateres for at den ville fungere, jeg valgte derfor at klikke på "formater hardisk" det lykkedes ikke og nu er den helt forsvundet. Hvad kan jeg gøre?
Har nemlig vildt brug for den hardisk, da der ikke er mere plads på min pc og anden hardsik.

Håber en kan hjælpe! :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2011 - 21:12 #1
Kan du se den i diskhåndtering?
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:13 #2
Nu er hardisken lige pludselug kommet frem igen, men den virker stadig ikke. Når jeg klikker på den skirver den jeg skal formatere den. Det gør jeg, men det popper op at formateringen mislykkedes.
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:21 #3
Hver gang det er mislykkedes med at formatere den. popper der i hjørnet op at en af enhederne ikke fungere korrekt og er forsvundet eller noget i den stil. Hvordan kommer man ind i det der "diskhåndtering"
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:23 #4
Fandt frem til diskformatering. Den er der ikke. Der er kun 2 andre.. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 21:28 #5
Fortæl om den viser nogle af disse ting?
http://imageshack.us/f/826/eksempelphd.png/
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:31 #6
Altså nu prøvede jeg at genstarte pc'en og gå ind i diskhåndtering og den var der nu igen. Prøvede derefter at formatere den, den skrev det mislykkedes, men kan godt komme ind i disken, hvilket jeg før ikke kunne, så måske er problemmet endelig løst.. :D
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:35 #7
Nej det virker ikke for der er ikke noget plads på den. Selvom der står at der er

Det er den der kaldes Disk 1 på billedet

(J):
465,76 GB RAW
I orden (prmær partition)
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:37 #8
og den er online
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 21:42 #9
Prøv at flytte musen ind på den og se om du kan slette partionen.
jeg ved ikke hvorfor men jeg syntes det sker oftere end før og du skal bare prøve alle muligheder også offline.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2011 - 21:48 #10
Har den været puttet i en Linux maskine?

Man burde kunne redde det hele med denne her:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:49 #11
Øhh hvad mener du jeg skal gøre? Forstår ikke helt det med flytte musen  Skal jeg højre klikke på den og vælge "slet diskenhed..."?
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:51 #12
Den har kun været i puttet i Windows pc'er
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 21:54 #13
#11 ja
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 21:56 #14
og hvis det lykkes skal du oprette en ny husk at vælg NTFS
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 21:58 #15
Det der program TestDisk, virker rimelig svært og jeg er altså ikke en ørn til computer..
´
#poko1: Den skriver: "Den angivne fil blev ikke fundet" :(
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 22:06 #16
Hvilke muligheder har du når du højreklikker der hvor der står disk1? hvis du kan ændre til dynamisk gør det så kan du bagefter slette den og oprette en ny
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 22:06 #17
Hmm.. Nu prøvede jeg at slukke for den eksterne hardisk, tænde og slette den som du sagde poko1: Det er nu gjort og den er blevet sort istedet for blå og der står "ikke alokeret"

Hvad skal jeg så gøre nu? :D
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 22:08 #18
Skal jeg bare højeklikke og vælge "ny simpel diskenhed"
Det den eneste jeg kan vælge. De andre kan man ikke klikke på

- Ny samlet diskenhed
- Ny spredt diskenhed
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 22:11 #19
Ny samlet diskenhed
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 22:12 #20
Ja, men den kan jeg ikke vælge. Kan kun klikke på den der "ny simpel diskenhed"
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 22:17 #21
Du kan ikke ødelægge mere en den er så du skal prøve alle muligheder hvis du først har fået den ændret har du mulighed for at ændre den igen du skal bare væk fra RAW formatet
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 22:34 #22
Altså når den formatere, når den ikke at gøre det færdig mere. Den går nemlig fra og skirver at enheden ville køre hurtigere, hvis den bliver sluttede til en USB 2,0-højhastighedsport. Har prøvet at skifte, men det popper frem igen og igen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 22:43 #23
Hvis det er en stationær Pc så pil den ud af coveret og sæt den i som slave
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 22:43 #24
Det er en bærbar.
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juli 2011 - 22:52 #25
Så tag den med hen til en stationær og prø om du kan formatere den der selvfølgelig først med USB.
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 23:18 #26
Vi har kun bærbarer pc'er. Men prøvede ved en anden og der fik den lov til at prøve at formatere færdig, men den mislykkedes. :(
Avatar billede Nofiih Praktikant
04. juli 2011 - 23:25 #27
*En anden bærbar
Avatar billede clb92 Nybegynder
05. juli 2011 - 01:56 #28
Og den har ikke været rystet under brug eller tabt nogensinde? Lyder som om det er hardwaren der fejler noget...
Avatar billede Nofiih Praktikant
05. juli 2011 - 10:46 #29
Nej det mener jeg ikke. Men så burde den vel heller ikke kunne findes i diskhåndtering og kunne oplyse hvor meget plads der skulle være på den..

Tror lige jeg opsumerer spørsmålet:

Har en ekstern hardisk der ikke vil formatere. Den er i af sig selv blevet i RAM format og skal ændres til NTFS. For så skulle den vidst  virke.
Måske vil et eller andet program kunne gøre det. For når Windows prøver mislykkedes det. :)
Avatar billede clb92 Nybegynder
05. juli 2011 - 11:01 #30
Hvis der står "RAW" er det fordi den ikke har nogen formatering/filsystem. Eftersom den fejler med formateringen på alle computere du har prøvet på indtil videre kan vi nu udelukke, at det er computerens skyld (medmindre alle jeres computere er eksakte kopier).

Det eneste jeg kan se som mulighed nu, er at sætte den direkte i en stationær (ikke USB), men som du skrev har du ikke lige nogen stationær pc...
Avatar billede Nofiih Praktikant
05. juli 2011 - 20:49 #31
De er ikke ens.. Altså det har jeg desværre ikke og aner heller ikk3e hvordan man sætter den til som "slave".. Men heregud. Hvis der ikke fíndes en løsning, må den jo nok bare ryde i skraldespanden.
Avatar billede clb92 Nybegynder
05. juli 2011 - 21:14 #32
Det er træls så mange ting der kan gå galt med en harddisk :(
Jeg kan i hvert fald ikke komme i tanke om mere...
Hvad med jer andre? Nogle ideer?
Avatar billede Nofiih Praktikant
06. juli 2011 - 16:58 #33
Jaa det er mega træls. Heldigvis gør det ikke så meget at jeg mister det der på den, men har en anden ekstern, som er fyldt op og hvis jeg mistede alt det på den, ville det være en katastrofe..

Håber der nogle der har ideer. Er klar på at give dobelt point.  :)
Avatar billede clb92 Nybegynder
06. juli 2011 - 19:14 #34
Tror ikke man må oprette et nyt tomt spørgsmål for at give flere points...

http://www.eksperten.dk/faq#faq-5