Avatar billede egzonrh Nybegynder
04. juli 2011 - 18:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Objektiver og flash til Canon EOS 550D?

Hej

Jeg har købt en Canon EOS 550D med 18-55mm Lens Kit for 7200 kr. Jeg synes den tager forholdsvis gode billeder, men jeg har bare på fornemmelsen, at den kan gøre det meget bedre.

Her tror jeg objektivet og flashet har en betydning. Derfor ville jeg spørge om der er forslag til ojektiver og flash til det her kamera?

Krav:
Portrætter: Ja, meget
Makro: Ja
Fest: Ja, meget
Nattebilleder: Ikke så meget
Naturbilleder: Ja, meget
Arkitektur: Ja, meget
Udendørs: Ja, meget
Indendørs: Ja, meget
Filmoptagelser: Ja

Tak.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
04. juli 2011 - 18:21 #1
Ville også lige spørge om objektivet for kameraet har en betydning for kvaliteten af billedet? Dvs. bedre dybte, bedre farver osv. - Eller er dens betydning kun zoom?
Avatar billede finb Ekspert
04. juli 2011 - 19:30 #2
Digital-sensor tåler ringere linser end fysisk film.
Kvalitet handler ikke kun om mange mPixels.

Portræt:
Brug, hvad der svarer til en 100 mm-linse.

Generelt:
Du når langt med, hvad der svarer til en 35 mm.

Arkitektur:
Måske en vidvinkel omkring 20 mm.

Zoom:
Giver ringere kvalitet end faste brændvidder.

Blitz:
Undgå siddende på kameraet, belys fra siden, eller bounce blitz op i loftet.

mvh finb
Avatar billede egzonrh Nybegynder
04. juli 2011 - 19:45 #3
Kan du give et godt eksempel (model) på et objektiv, der opfylder alle disse krav godt?

Så dvs. objektivet er også med til at give bedre billeder (bedre dybte, bedre farver osv.) end kun selve kameraet?

Hvad er en vidvinkel og brændvidder? Er nybegynder mht. kamearaer.

Kan du også give et godt eksempel (model) på en blitz, der passer meget godt til mit kameraer, og passer også fint med de krav?
Avatar billede finb Ekspert
05. juli 2011 - 09:37 #4
En zoom kan klare opgaverne, hvis du kan leve med lidt ringere billedkvalitet.

Kvalitet afgøres også af kameraets evne til kontrast, forvrængning o.a. teknisk, linsens coating, mv.

Jeg så nogle reklamebilleder optaget med et gammelt plastickamera fra 1960´erne, de viser, at kameraet er ligegyldigt, hvis fotografen er god.

Køb en kraftig blitz, som kan drejes til alle sider, og øv dig på, hvor den skal pege henad.

mvh finb
Avatar billede egzonrh Nybegynder
05. juli 2011 - 09:59 #5
I orden, tak. Du smider bare et svar.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
29. august 2011 - 18:09 #6
Jeg bliver nødt til at lukke spørgsmålet, og for at gøre det, bliver du nødt til at smide et svar.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
03. oktober 2011 - 12:33 #7
Lukker spørgsmålet.
Avatar billede vejmand Juniormester
07. oktober 2011 - 19:04 #8